gettyimages 2188355746

Er Sergio Perez skyld i sponsorflugt fra Red Bull?

Formel 1jan. 10 , 11:39

Sergio Perez' afgang fra Red Bull forud for 2025-sæsonen har ændret teamets sponsorportefølje markant, da flere prominente sponsorer knyttet til den mexicanske kører har valgt at forlade teamet.

Selvom det økonomiske tab er mærkbart, ser Red Bull ud til at kunne håndtere ændringerne uden større konsekvenser for deres drift.

To af de mest fremtrædende sponsorer, der har forladt Red Bull, er Claro og Telcel, begge ejet af Carlos Slim, som længe har været en stor støtte for Sergio Perez’ karriere.

Disse brandpartnerskaber har været tæt knyttet til Perez, og deres afgang var forventet, da han blev fjernet fra teamet.

Andre sponsorer, som også har forladt Red Bull, inkluderer HP, Cash App, Intel, Therabody, Ocean Bottle, BMC, Walmart, Poly og ikke mindst ByBit. Sidstnævnte havde en lukrativ aftale på $50 millioner årligt (360 millioner kroner), hvilket gør denne afgang til den største økonomiske konsekvens for Red Bull.

Dog ser det ud til, at ByBits afgang ikke er direkte relateret til Perez, men derimod skyldes en udløbet kontrakt.

På trods af tabene har Red Bull været aktive i at tiltrække nye sponsorer. Nye partnere som Neat, Patron, AVA Trade, Pepe Jeans og EA Sports er kommet til. EA Sports har tidligere haft en personlig tilknytning til Max Verstappen, hvilket gør det til en naturlig tilføjelse til Red Bulls brandstrategi.

Max Verstappen trækker mange til

Det viser, at Red Bull fortsat er en attraktiv platform for globale brands, også selvom holdet står over for større ændringer. Yderligere sponsorer forventes at blive annonceret ved Red Bulls kombinerede bil- og brandlancering i London den 18. februar.

Selvom tabet af store sponsorer som ByBit og de Carlos Slim-støttede brands er økonomisk mærkbart, er Red Bulls kommercielle struktur robust nok til at absorbere tabene.

Med en dominerende position i Formel 1 og en global stjerne som Max Verstappen i spidsen for holdet, har Red Bull stadig en stærk tiltrækningskraft på store sponsorer.

Ikke en en-til-en udskiftning i sponsorere

De nye partnerskaber matcher muligvis ikke straks de økonomiske bidrag fra de afgående sponsorer, men Red Bulls evne til at tiltrække højprofilerede brands viser deres styrke og fleksibilitet på markedet.

Ændringerne i Red Bulls sponsorportefølje understreger, hvordan fører-specifikke partnerskaber kan have stor indflydelse på et teams kommercielle landskab. Men Red Bulls evne til hurtigt at sikre nye aftaler viser, at de fortsat er en af de mest attraktive platforme i motorsportens verden.

Som Red Bull gør sig klar til 2025-sæsonen, vil de nye partnerskaber spille en afgørende rolle for at sikre teamets økonomiske styrke og globale appel, hvilket understøtter deres fortsatte succes både på og uden for banen.

Mest læste