Den tidligere Formel 1-kører Vitantonio Liuzzi har på humoristisk vis kastet sit navn i hatten til et sæde hos Cadillac, når det amerikanske hold debuterer i Formel 1 i 2026.
Selvom Liuzzi ikke har kørt i sporten i over et årti, siger den nu 44-årige italiener, at han stadig er sulten efter konkurrence og klar til at gøre comeback.
Liuzzi, der debuterede i Formel 1 i 2005 med Red Bull, kørte også for Toro Rosso, Force India og Hispania Racing, før hans tid i sporten sluttede i 2011.
Siden da har han konkurreret i forskellige racingserier og etableret sig som FIA-steward, men det stopper ham ikke fra at drømme om endnu en chance bag rattet.
I en episode af Inside Line F1 Podcast jokede Liuzzi om sin interesse for at slutte sig til Cadillac-holdet, der drives af Andretti Global, når de træder ind i Formel 1.
"Jeg er åben. Faktisk overvejede jeg at sende mit CV. Hvis du kan hjælpe mig med Andretti, ville det være fantastisk," sagde han med et grin. "Jeg er stadig klar. Jeg er som Hulkenberg – altid klar til at hoppe ind på et hold. Sulten er stadig der."
Sammenligningen med Nico Hülkenberg, der gjorde comeback til sporten efter tre år som reserve, er dog en smule anderledes. Hülkenberg var aktiv som reservekører og deltog i flere Grand Prix-løb under sin pause, mens Liuzzi har været helt væk fra sporten som aktiv kører siden 2011.
Cadillac, i samarbejde med Andretti Global, bliver det nyeste hold i Formel 1, når de træder ind i sporten i 2026. Holdet har meddelt, at de i første omgang vil bruge Ferrari-motorer, mens de arbejder på at udvikle deres egne motorer i fremtiden.
Selvom Liuzzi sandsynligvis jokede om sin interesse, er det endnu uklart, hvilke kørere Cadillac vil vælge til deres debut. Med Formel 1's stigende popularitet i USA og den kommende tilføjelse af et nyt amerikansk hold, kan vi forvente intens konkurrence om de to eftertragtede sæder.
Om Liuzzi seriøst overvejer et comeback, eller blot driller med sin udtalelse, er usikkert. Men hans humoristiske bemærkning afspejler den fascination, som mange tidligere kørere stadig har for sporten, selv efter de har forladt den aktive konkurrence.