McLaren leverede en flot præstation med både Lando Norris og Oscar Piastri på podiet i Japans Grand Prix.
Alligevel står teamet tilbage med kritik for manglende vovemod – og fra en tidligere verdensmester, ingen ringere end Jacques Villeneuve.
Ifølge Sky Sports-eksperten handlede McLarens strategi mere om at forsvare sig end at angribe, og det har affødt spørgsmålet: Ville de i virkeligheden ikke vinde?
Villeneuves kritik centrerer sig om McLarens beslutning om at pitte begge biler på samme omgang, hvilket effektivt forhindrede dem i at forsøge hverken et overcut eller undercut – to strategiske greb, som kunne have bragt dem tættere på Max Verstappen.
Canadieren lagde ikke fingre imellem og sagde direkte:
- Det er, som om de prøver ikke at vinde. Du skal have en vindervilje, hvis du vil vinde.
Den kritik rammer hårdt, særligt i et løb hvor McLaren indtog både anden- og tredjepladsen fra start og aldrig rigtigt satte Red Bull under pres.
Lando Norris delte Villeneuves undren efter løbet og bemærkede selv, at timingen af pitstoppet kunne have været mere ambitiøs. Han forklarede:
- Vi prøvede nogle ting... vi pitstoppede bare på samme omgang af en eller anden grund.
Det efterlod en fornemmelse af, at der var mere i posen, men at teamet valgte det sikre i stedet for det afgørende.
Selv om Suzuka-banen ikke er kendt for sine mange overhalingsmuligheder, efterlod McLarens passive strategi et indtryk af, at de var tilfredse med at sikre point fremfor at gå efter sejren.
Det er måske forståeligt i et længere mesterskabsperspektiv, men det gav ammunition til kritikere, der savner mere aggressivitet i topkampene.
På den anden side var det en vigtig sejr for Max Verstappen, hans første i denne sæson, og han indrømmede, at han ikke havde forventet at vinde – ikke mindst fordi han vurderer, at McLaren har den hurtigere bil.
Verstappen forklarede, at McLaren aldrig kom tæt nok til at bruge DRS og udnyttede derfor ikke deres hastighedsfordel.
- De forsøgte at passe på dækkene og kunne ikke angribe på anden omgang. Til sidst kom de tættere på, men mine dæk blev lidt for varme, sagde han efter løbet.
Netop den udtalelse peger også på, at McLaren måske havde et åbent vindue, hvor de kunne have udnyttet Red Bulls svagheder – særligt varme dæk og den defensive kørsel.
I stedet valgte de et konservativt løb, hvilket måske sikrede podiet, men efterlod fans og eksperter med en nagende følelse af en forpasset mulighed.