Christian Horner har officielt forladt
Red Bull og kan efter alt at dømme vende tilbage til Formel 1 i 2026. Alpine nævnes som mulig destination, hvor han ifølge flere kilder kan få et næsten helt rent udgangspunkt.
Christian Horner kan igen nærme sig Formel 1 efter et endeligt brud med Red Bull.
Den 51-årige brite blev fjernet som teamboss kort efter det britiske Grand Prix, men stod fortsat på kontrakt til 2030. Parterne er nu nået til en økonomisk aftale, og Horner har officielt forladt teamet efter to årtier i Milton Keynes.
Ifølge oplysninger i omløb har han modtaget omkring 600 millioner kroner og afvist et højere beløb for at kunne vende tilbage til sporten tidligere.
Timingen peger på, at han kan træde ind i pitten igen næste sommer, hvilket passer med, at den nye tekniske æra starter i 2026.
Siden afskeden har flere hold været kædet sammen med Horner.
En mulighed er fravalgt på forhånd eftersom Cadillac holder fast i Graeme Lowdon som teamboss.
I stedet bliver Horner i stigende grad sat i forbindelse med en ledende rolle med ejerskabselement hos Alpine, som i øjeblikket gennemgår en større omstrukturering.
Alpine nævnes hyppigst og forbindelsen til Briatore vækker opsigt
Alpine gennemlever en sportslig nedtur og søger en ny retning.
Holdet skifter til Mercedes-motorer fra næste sæson og står over for en nyorganisering af arbejdsgange og struktur.
Netop den situation får flere iagttagere til at pege på Horner som et oplagt match.
Journalisten Jon Noble formulerede det således i The Race på YouTube.
- Alpine. Vi ved at Christian Horner er meget gode venner med
Flavio Briatore. Alpine er tydeligvis i gang med en omstrukturering under Briatore.
Han fremhævede også at motoraftalen ændrer billedet.
- Det er gået væk fra Renault som fabriksmotor og over mod Mercedes som kunde for næste sæson. Og det ville give Christian næsten et rent lærred til at skabe et hold nedefra.
Samtidig blev Briatore selv spurgt til rygterne under det hollandske Grand Prix.
Ifølge Noble lød svaret.
- I dette øjeblik er Christian ikke i Formel 1. I dette øjeblik sker det ikke.
Pris, rolle og sportslig udsigt kan blive afgørende
Et potentielt ejerskab vil kræve en betydelig investering.
Beløbet der nævnes for en aktiepost i Alpine ligger omkring 298 millioner pund (ca. 3,4 milliarder kroner).
Det er en høj pris for en enhed med begrænset sportslig form de seneste år.
Holdet har ikke vundet et løb siden Esteban Ocon sejrede i Ungarn i 2021 og ligger aktuelt sidst i konstruktørmesterskabet.
Forventningen til 2026 gør dog situationen mere åben eftersom det nye reglement ændrer både aerodynamik og motorpakker og dermed giver mulighed for større spring i konkurrenceevne.
Horner har tidligere været kritisk over for Renaults ledelse under Red Bulls motorpartnerskab.
Det rejser naturlige spørgsmål om relationen til Alpine som deler historik og ejerkreds med Renault.
Samtidig kan et klart mandat og et nulpunkt i 2026 være netop den kombination der efterlyses for at bygge en mere strømlinet struktur i Enstone og Viry.