De nye bæredygtige brændstoffer i Formel 1 fra 2026 vækker bekymring, da flere hold frygter markant højere omkostninger og sportslig ubalance.
Formel 1 står foran en af de største regelændringer i sportens 75-årige historie.
Fra 2026 indføres nye tekniske regulativer, der kan ændre hele hierarkiet på gridden.
Ud over nye motorer og bevægelig aerodynamik er det især introduktionen af bæredygtige brændstoffer, der skaber bekymring blandt holdene.
Ifølge Auto Motor und Sport ventes de nye brændstoffer at koste omkring 186 pund pr. liter (svarende til ca. 1580 kroner), hvilket kan ramme de mindre hold hårdt økonomisk.
Aston Martin kan på grund af samarbejdet med hovedsponsoren Aramco formentlig håndtere omstillingen bedre end eksempelvis Haas, men flere teams frygter, at udgifterne vil skabe en sportslig ubalance.
Diskussioner i gang mellem holdene
I paddocken er der allerede indledt diskussioner om, hvordan omkostningerne kan bringes ned.
Målet er at fastholde det økologiske fokus og samtidig sikre, at alle hold kan konkurrere på lige vilkår.
Mindre teams har ifølge rapporten svært ved at tilpasse sig de stigende udgifter uden at lide et sportsligt handicap.
Formel 1 håber at kunne profilere sig som en udstillingsplatform for e-fuels, men det er usikkert, om holdene vil acceptere de ekstra millioner i årlige omkostninger.
Standardleverandør kan blive løsning
En mulighed, der diskuteres, er at indføre en fælles brændstofleverandør for hele feltet.
Både F1-boss
Stefano Domenicali og FIA-præsident
Mohammed Ben Sulayem har udtrykt støtte til ideen.
Den løsning kan dog møde modstand fra store teams som
Mercedes og
Ferrari, der har lukrative sponsorater med henholdsvis Petronas og Shell.
Et af de største spørgsmål er, om forskelle i brændstof kan få sportslig betydning i mesterskabskampen.
Formel 1 ønsker ikke, at holdenes præstationer på banen skal afgøres af sponsorater på brændstofområdet.
For nu er fokus dog rettet mod at dæmpe de stigende omkostninger, før de nye regler træder i kraft.