Colapinto kæmpede sig gennem et hårdt løb i Monza, men en dramatisk radiobesked afslørede hans udfordringer hos Alpine. Det italienske Grand Prix på Monza udviklede sig ikke til sæsonens mest mindeværdige.
Max Verstappen vandt komfortabelt foran McLarens to kørere, Lando Norris og Oscar Piastri, mens Ferrari måtte nøjes med at se Charles Leclerc slutte som nummer fire foran det entusiastiske hjemmepublikum.
I midterfeltet hentede navne som Alex Albon og Gabriel Bortoleto flotte point, men hos Alpine blev det endnu en weekend til glemmebogen.
Pierre Gasly og
Franco Colapinto røg begge ud i Q1 og havde svært ved at finde farten søndag.
Gasly endte som nummer 16 og Colapinto nummer 17, men det var ikke resultatet, der stjal overskrifterne.
"Jeg kan ikke bremse, jeg er så bange"
På et tidspunkt, hvor Colapinto kæmpede for at holde bilen på sporet, lød der pludselig en voldsomt frygt og desperation i hans stemme:
- Jeg kan ikke bremse, jeg er så bange.
Kort efter fulgte en ny besked:
- Jeg vil ikke have, at det ender med et sammenbrud.
Ifølge F1 Oversteer blev ordene sendt til pitmuren under en fase, hvor Alpine var i store vanskeligheder med bilens ydeevne.
Efter løbet forklarede holdets ingeniør, at man havde frygtet en hård eftermiddag på forhånd.
Han roste dog Colapinto for at gennemføre løbet og holde tempoet oppe, da bilen igen fandt rytmen.
Den 22-årige så selv tilbage på weekenden med en blanding af frustration og stædighed:
- Jeg synes, jeg lavede en god genopretning og fortsatte den fremgang, vi har vist siden Budapest.
Ifølge argentinske medier skal Colapinto desuden have døjet med kramper undervejs, hvilket kun gjorde hans udfordringer endnu større.
Efter målstregen var han så mærket, at han kortvarigt måtte forlade medieområdet.
Fremtiden hos Alpine hænger i en tynd tråd
Alpine ligger på sidstepladsen i konstruktørernes VM med blot 20 point, og de er alle blevet hentet af Gasly, der for nylig fik sin kontrakt forlænget til 2028.
Colapinto derimod kører stadig på en aftale fra løb til løb, og sammen med Jack Doohan, som han overtog rattet fra efter sæsonens seks første løb, er han den eneste i feltet uden et eneste VM-point i 2025.
Flavio Briatore har tradition for at skifte ud, når resultaterne ikke leveres, og flere reserver står klar i kulissen.
Alligevel nævnte Ted Kravitz i sin analyse efter Monza, at Colapinto forventes at køre videre til Aserbajdsjan Grand Prix.
Netop i Baku hentede han sine første point i Williams sidste år, hvilket giver et lille håb om at kunne gentage succesen.
Colapinto selv var ærlig i sin vurdering:
- Vi manglede fart og havde svært ved at gøre fremskridt. Jeg er skuffet, men vi vil analysere og forsøge at gøre det bedre næste gang. Mine mål er stadig de samme: at bygge på erfaringen og tage flere skridt fremad.
Løbet i Baku køres søndag d. 21. september.