fia mohammed ben sulayem

F1-kørere kræver svar fra FIA efter de første bøder for at bande

Formel 1feb. 28 , 9:30

FIAs nyeste tiltag møder massiv kritik fra kørerne. Men hvorfor har beslutningen om bøder sat sindene i kog?

Formel 1 er en sport fyldt med følelser, intensitet og adrenalinsus. Og FIA har besluttet at indføre en ny regel, der kan få store konsekvenser for kørerne.

Den nye bestemmelse, som blev indført over vinteren, gør det strafbart for kørere at bande i interviews eller offentlige udtalelser – og konsekvenserne kan blive alvorlige.

Den første bøde faldt i World Rally Championship (WRC), hvor den franske Hyundai-kører Adrien Fourmaux blev straffet med en bøde på 71.000 kroner for at bande i et tv-interview.

Det har fået motorsportsmiljøet til at reagere kraftigt, og flere kørere kræver nu en forklaring fra FIA.

Første F1-kører fanget 

Ifølge The Daily Express har WRC-kørerne allerede udsendt en fælles erklæring, hvor de kritiserer FIAs nye linje og kræver mere gennemsigtighed.

Og mens debatten stadig raser, har den nye regel nu også fået konsekvenser i Formel 1.

Under den første testdag i Bahrain blev George Russell den første F1-kører til at bryde reglen.

En teknisk fejl på banen fik ham til spontant at udbryde: "Oh sh*t, there’s no lights on" i et interview med Viaplay.

En kommentar, der nu kan koste ham en bøde på op mod 295.000 kroner.

Flere af Russells kolleger, herunder Max Verstappen og Alex Albon, har allerede udtrykt deres frustration over de nye restriktioner.

Verstappen har tidligere sagt, at det er "urealistisk" at forvente, at kørerne altid kan kontrollere deres sprog i en sport, hvor følelserne ofte sidder uden på tøjet.

Presset vokser på FIA

FIA-præsident Mohammed Ben Sulayem har forsvaret den nye politik med, at den skal gøre sporten mere familievenlig, men mange kørere er skeptiske.

Kritikken går ikke kun på selve forbuddet, men også på de høje bøder, som kan nå op på 900.000 kroner for gentagne overtrædelser.

Udover spørgsmålet om proportionalitet rejser kørerne også en anden bekymring:

Hvad går pengene fra disse bøder til?

Flere har efterlyst en større gennemsigtighed fra FIA, da de frygter, at bøderne bliver en pengemaskine snarere end et reelt forsøg på at regulere sproget i sporten.

Indtil videre har FIA ikke udtalt sig om, hvorvidt Russell rent faktisk vil modtage en bøde.

Men én ting er sikkert – debatten er langt fra slut, og den nye regel risikerer at blive et af de mest kontroversielle emner i Formel 1-sæsonen 2025.

Mest læste

Mest læste