En række Formel 1-stjerner har udtrykt deres utilfredshed med FIA’s seneste retningslinjer. De mener, at forbundet fokuserer på de forkerte ting og kræver ændringer.
FIA har sat sig for at stramme reglerne omkring brugen af bandeord i Formel 1, men initiativet har mødt stor modstand fra kørerne.
Ifølge RacingNews365 har flere F1-profiler internt diskuteret de nye retningslinjer, som kan medføre både bøder, strafpoint og i værste fald løbsforbud.
FIA-præsident Mohammed Ben Sulayem har været åben om at ville eliminere bandeord fra sporten, og det er blevet foreslået, at teamradioer måske slet ikke bør sendes på tv længere – selv om de allerede censureres.
Kørerne ser imidlertid anderledes på sagen.
Alexander Albon understreger, at det er en urimelig regulering af en sport, der i sin natur er præget af intensitet og store følelser.
”Vi har diskuteret det internt,” siger Albon.
”Vi synes ikke, det er rigtigt. Vi bliver allerede kontrolleret på så mange områder, og Formel 1 er en adrenalinsport – det giver ikke mening, at vi skal gå rundt og være mikrofonstyrede hele tiden.”
Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), som repræsenterer samtlige F1-kørere, har også markeret deres utilfredshed med FIA’s nye tilgang.
Organisationen har tidligere kritiseret præsident Ben Sulayem for hans ledelsesstil og anklager ham for at fokusere på irrelevante detaljer frem for reelle problemer i sporten.
Kørernes utilfredshed blev særligt tydelig, efter at Max Verstappen fik en samfundstjeneste-straf for at bande under en pressekonference i Singapore.
Senere blev Charles Leclerc idømt en bøde på 10.000 euro – dog med halvdelen betinget – for en lignende forseelse i Mexico.
I en offentlig erklæring fra GPDA pointeres det, at der bør skelnes mellem fornærmende sprog og spontan frustration over en situation.
De kræver også, at FIA-præsidenten ændrer sin kommunikationsstil og i højere grad respekterer kørerne som voksne mennesker, der ikke behøver ”instruktioner i trivialiteter som brug af smykker og undertøj.”
Udover at være imod de nye regler har GPDA også længe krævet svar fra FIA om, hvad pengene fra de mange bøder bliver brugt til.
Kørerne har i tre år efterspurgt økonomisk gennemsigtighed, men FIA har endnu ikke leveret en detaljeret rapport over, hvordan midlerne fordeles.
”Vi ønsker åben dialog med alle involverede parter – FIA, F1, teams og GPDA – så vi sammen kan finde de bedste løsninger for sporten,” lyder det i GPDA’s udtalelse.
Selv om kørerne er fast besluttet på at yde modstand mod de nye regler, står det endnu ikke klart, om FIA vil bøje sig for presset.
Konflikten kan derfor ende med at fortsætte i den kommende sæson.