Formel 1-klassikeren får en historisk opgradering i 2025.
Når Formel 1-feltet rammer gaderne i Monaco i 2025, vil det ikoniske løb bære et nyt navn.
For første gang i historien har Monaco Grand Prix fået en titelsponsor, og det bliver den schweiziske luksus-urproducent Tag Heuer, der sætter sit navn på det legendariske gadeløb. Det skriver Express.
Det berømte løb vil officielt hedde "Formula One Tag Heuer Grand Prix de Monaco", hvilket markerer en ny æra for en af motorsportens mest prestigefyldte begivenheder.
Tag Heuer har i årevis haft en stærk tilstedeværelse i Formel 1 og er nu vendt tilbage som sportens officielle tidsmåler, hvor de erstatter Rolex.
Tag Heuer har i forvejen haft sin branding solidt placeret på Monacos smalle gader, men nu tager samarbejdet et skridt videre. Ifølge WWD er aftalen historisk, da Monaco tidligere har været et af de eneste løb uden en officiel titelsponsor.
"Som det ur, der er synonymt med motorsport og nogle af de største kørere i Formel 1’s historie, var det kun naturligt, at Automobile Club de Monaco ville vælge at knytte sig tættere til Tag Heuer," udtaler Michel Boeri, præsident for Automobile Club de Monaco.
At F1-løb har titelsponsorer er ikke nyt. Faktisk var Monaco det sidste løb på kalenderen – bortset fra Mexicos Grand Prix – uden en officiel partner.
Nu er Monaco altså kommet med i rækken af løb med kommercielle samarbejder, ligesom Heineken har lagt navn til løbene i Kina, Holland og Las Vegas, mens Qatar Airways sponsorerer løbene i Storbritannien, Aserbajdsjan og Qatar.
Tag Heuer ser samarbejdet som en bekræftelse af deres historiske forbindelse til motorsporten.
"At være titelpartner i Monaco er en stolthed, for man skal anerkendes af mange for at få den titel," siger Tag Heuer-CEO Antoine Pin.
Selvom navneændringen er historisk, vil løbets prestige og ikoniske karakter forblive intakt.
Fans kan derfor stadig forvente glamour, dramatik og intens racing, når Formel 1 vender tilbage til de smalle gader i Monte Carlo i maj 2025 – nu med Tag Heuer som officiel partner.