Et par kørere synes sikre. Andre kæmper for overlevelse. Usikkerheden breder sig, mens sommerens rygter intensiveres.
Sommerpausen i F1 er over os, men usikkerheden omkring næste års grid er langt fra sat på pause.
Seks kørere står uden kontrakt for 2026, og selv om nogle synes at være tæt på forlængelse, står andre på kanten af exit i deres F1-fremtid.
Yuki Tsunoda: Sidste chance i Red Bull?
Tsunoda sidder i øjeblikket i Red Bulls anden bil, men han har endnu ikke overbevist om, at han bør blive i sædet i 2026.
Han har kun hentet 10 point i denne sæson, og ifølge PlanetF1 er det ikke længere Honda, der betaler for hans plads, hvilket er en afgørende faktor, nu hvor
Red Bull afslutter partnerskabet med den japanske motorleverandør.
Teamchef Laurent Mekies har udtalt, at det handler om fart og præstation, og han ser stadig potentiale i Tsunoda.
Han understregede dog også, at det kræver resultater for at sikre sædet.
Tsunoda selv har erkendt, at fremtiden er usikker:
- Hvis jeg siger, at jeg ikke er bekymret, er det ikke sandt.
Isack Hadjar banker på døren, og både han og
Liam Lawson har gjort det bedre end Tsunoda med dårligere materiale på søsterholdet
Racing Bulls.
Jacques Villeneuve er desuden brutal i sin analyse og har kaldt Tsunoda “den dårligste makker Verstappen har haft”.
George Russell: Tryg hos Mercedes, men...
Russell har gjort det klart, at han bliver i
Mercedes. Det er kun et spørgsmål om tid.
- Det er et hvornår, ikke et hvis, sagde han efter podieplaceringen i Ungarn.
Hans kontrakt udløber ved årets udgang, men ifølge Formula1.com er der ro om situationen, både hos ham selv og Toto Wolff.
Wolff har også bekræftet, at Russell bliver, og der er ingen pres på at få aftalen på plads hurtigt.
Russell er blevet nævnt som fremtidig leder på teamet og har en stærk intern position. Derfor virker en forlængelse uundgåelig.
Andrea Kimi Antonelli: Teenager under lup
18-årige Antonelli debuterede i Formel 1 som Lewis Hamiltons afløser, men det har været en svingende første sæson.
Flere uheld og kvalifikationsnederlag har skabt tvivl, men i Ungarn fandt han noget af den tidligere form igen.
Ros fra både team og eksperter er begyndt at vende tilbage, og Toto Wolff har givet udtryk for, at han regner med at beholde ham.
Rosberg har opfordret Mercedes til at forlænge hans kontrakt for at genskabe tilliden.
Skulle han falde igennem i anden halvdel af sæsonen, nævnes Bottas som en mulig midlertidig løsning.
Franco Colapinto: Uden point og på vippen hos Alpine
Colapinto har haft syv løb i Alpine-raceren uden at score point.
Det er ikke blot manglen på resultater, men også fejl og tekniske problemer, der skaber tvivl.
Alpine har givet ham en løbende kontrakt, der kan afbrydes når som helst.
Ifølge den tidligere Le Mans-vinder Tom Kristensen, der dækkede det ungarske Grand Prix for TV3, står han som den nok mest pressede kører på gridden.
Både Jack Doohan og Valtteri Bottas er i spil som afløsere, og Flavio Briatore skulle være ved at miste tålmodigheden.
Sergio Pérez nævnes også som en mulighed, især hvis Alpine ønsker rutine og sponsorpenge.
Liam Lawson: Fremgang hos Racing Bulls
Lawson har kæmpet sig tilbage efter sin degradering tidligere på sæsonen.
Siden han kom tilbage til Racing Bulls, er det blevet til point i tre af de sidste fire løb.
Han slog endda Verstappen i Ungarn, hvilket for alvor vakte opsigt.
Han er stadig uden kontrakt for 2026, men har vist stabilitet og god løbsforståelse, hvormed han har skabt sig et godt udgangspunkt for at blive på teamet.
Isack Hadjar: Klar til næste skridt
Hadjar har imponeret stort i sin debutsæson og er blevet koblet til Red Bull-sædet, hvis Tsunoda ryger ud.
Han har været hurtig, lærevillig og er nu officielt tilknyttet managementbureauet 22 Ventures, som blandt andet repræsenterer topfodboldspillere som Mbappé og Haaland, hvilket signalerer store ambitioner om topniveau.
Han har scoret flere point end Tsunoda og er højt vurderet internt hos Red Bull.
Helmut Marko har tidligere vist stor tillid til ham, og han er angiveligt favorit til at overtage, hvis Red Bull vælger at skifte i 2026.
Overraskelsernes tid
Adskillige kører har fremtiden på plads, og andre balancerer på kanten.
Tsunoda og Colapinto er tættest på at miste sæderne, mens Lawson og Hadjar kæmper for at bevise, at de hører hjemme på den øverste hylde.
Mercedes har ro i baggrunden, men med uafklarede kontrakter er spekulationerne stadig i fuld gang, og der venter formentlig flere overraskelser, før næste års grid er blevet færdigformet.