gettyimages 2179809530

Fernando Alonso advarer mod V10-comeback

Formel 1apr. 09 , 21:59
Fernando Alonso er ikke kun en levende legende i Formel 1 – han er også en levende forbindelse til sportens brølende fortid.
Derfor var der mange fans, der spidsede ører, da nyheden om et muligt comeback til de ikoniske V10-motorer begyndte at cirkulere.
Men dem, der håbede på, at Alonso ville stille sig i front for en nostalgibevægelse, kan godt dæmpe forventningerne. Spanieren, som blev verdensmester i 2005 bag rattet af en Renault med netop V10 under hjelmen, har et mere pragmatisk syn på sagen.
Alonso erkender, at han elskede lyden og følelsen af V10’erne – faktisk kalder han dem “nogle af de bedste minder” fra sin karriere. Men han påpeger også, at verden har ændret sig, og det samme har teknologien.
- Vi skal passe på ikke kun at tage den romantiske tilgang, som han sagde under det japanske Grand Prix.
V10-comebacket er ikke lige foreløbig
For ham handler det om at være realistisk i en sport, der konstant skal balancere mellem passion og fremskridt.
Det er Formel 1’s styrende organ, FIA, der har åbnet for muligheden om at bringe V10’erne tilbage, som del af overvejelserne om fremtidens motorkonfiguration – muligvis allerede fra 2026, hvor fuldt bæredygtigt biobrændstof bliver en del af reglementet.
Men dette sker parallelt med, at hybridteknologien forstærkes, og planen lige nu er, at den nye generation motorer skal køre med 50/50 fordeling mellem elektrisk og forbrændingskraft.
Med andre ord: V10-comebacket er ikke lige rundt om hjørnet, og det bekymrer ikke Alonso.
Må følge planerne til dørs
Også Lance Stroll, Alonsos holdkammerat hos Aston Martin, udtrykker respekt for det arbejde og de investeringer, der allerede er lagt i 2026-reglementet.
Han bakker dog idéen op på længere sigt: lettere biler, færre batterier, mere lyd og kørerglæde – men først, når det kan forenes med bæredygtighed.
- Vi er kommet så langt med de nuværende planer, at vi må føre dem til dørs, siger han.
Men i næste udviklingsfase? Der bør man ifølge Stroll helt sikkert overveje en mindre og lettere bil med “skrigende” motorer.
I dag vejer en Formel 1-bil minimum 800 kilo, og det mærkes, ifølge Stroll. Han har for nyligt prøvet en F3-racer igen, og forskellen var slående: den gamle formelbilen var langt mere agil og sjov at køre.
Det siger noget om, hvor meget hybridteknologiens vægt fylder – bogstaveligt talt – i den moderne F1.
Mest læste

Mest læste