Den spanske veteran ser tilbage på år med fejltrin, skiftende biler og manglende held. Han føler stadig, at der burde have været en sejr mere undervejs.
Fernando Alonso har kørt 418 Formel 1-grandprixer og vundet 32 af dem, men den seneste sejr ligger helt tilbage i maj 2013, hvor han som Ferrarikører tog førstepladsen ved Spaniens Grand Prix foran hjemmepublikummet.
Siden dengang har han skiftet hold flere gange, holdt en F1-pause i to år og gjort comeback uden at stå øverst på podiet igen.
De seneste sæsoner har
Aston Martin givet ham et bedre udgangspunkt, især i starten af 2023, hvor bilen med Dan Fallows’ design var det nærmeste konkurrent til Red Bulls dominerende RB19.
Podierne kom, men sejrene udeblev.
Mange peger på Monacos Grand Prix i 2023 som det store forpassede øjeblik, hvor et skift til slick-dæk i regnvejr kostede ham chancen for at slå Max Verstappen.
Siden sit comeback er det blevet til 9 podieplaceringer, de 8 af dem i 2023, hvor han sluttede samlet på en fjerdeplads.
I 2025 har Alonso gentagne gange oplevet, at strategi og teknik har spillet imod ham.
Han vurderer selv, at han har mistet 22 point i denne sæson på grund af uheldige stop, tekniske problemer og fejlbedømte strategier.
Helhedsbilledet af 12 års forandring
Mens Alonso har jagtet sin 33. sejr, har Formel 1 ændret sig markant.
Skiftet til V6-turbohybrider i 2014 gav ham en svær start, især i tiden hos McLaren med Honda-motoren, der var langt fra konkurrenternes niveau.
Han kaldte motoren for en “GP2-motor” under Japans Grand Prix i 2015.
Siden hans senere triumf har sporten også indført halo-sikkerhedsbøjlen for bedre sikkerhed, oplevet årene med Mercedes-dominansen og senest set Max Verstappen vinde fire verdensmesterskaber i træk.
Flere hold har skiftet navn eller er forsvundet, og nye regler med ground effect har ændret bilernes aerodynamik.
Aston Martin, som Alonso repræsenterer nu, blev til som følge af en overtagelse af det tidligere Racing Point-hold.
- Heldig eller uheldig, jeg tror, det er 50-50. Når man kører over 400 løb, er der mange med held og mange uden. Det udligner sig. Men at der er gået over told år siden min sidste sejr, det lyder ikke rigtigt, lyder det fra Alonso.
En rutineret kører med uforløst potentiale
På trods af sin placering uden for VM-topkampen har Alonso stadig ambitioner.
Han satser ikke på at være heldig, han vil bare have normale løbsforhold, hvor bilen kan yde sit bedste.
Ifølge Motorsport.com mener spanieren, at hvis Aston Martin kan levere en mere konkurrencedygtig bil næste år, er chancen for at bryde tørken stadig til stede.
I lang tid har han måttet nøjes med podiepladser og point for at holde sig relevant i midterfeltet.
Alonso understreger, at selv om han har vundet to verdensmesterskaber og sejret to gange på Le Mans, så bliver manglen på den 33. Formel 1-sejr ved med at nage ham.
Om det kommer til at ændre sig med de nye regler i 2026 skal blive spændende at se.