Fernando Alonso reagerer på rygter om Alpine-comeback.
Aston Martin har reageret på nye rygter, der kobler Fernando Alonso sammen med et opsigtsvækkende skifte tilbage til Alpine.
Spanieren har kontrakt med Aston Martin frem til udgangen af 2026-sæsonen, men har været genstand for spekulationer om sin fremtid i Formel 1.
Alonso vendte tilbage til sporten med Alpine i 2021 efter to års pause og skiftede videre til Aston Martin i 2023.
Her fik han en lovende start med flere podieplaceringer, men holdets form faldt, og ved sæsonafslutningen var de nummer fem i konstruktørmesterskabet.
I 2025 er situationen blevet endnu vanskeligere, hvor holdet i øjeblikket ligger på en ottendeplads, og Alonso først scorede sine første point ved Spaniens Grand Prix.
Cowell: Alonso er stadig engageret hos Aston Martin
Spekulationerne tog til under det canadiske grandprix, hvor Sky Sports' David Croft bemærkede, at Alonso flere gange besøgte Alpines motorhome.
Det satte gang i rygterne om et muligt comeback til det tidligere Renault-hold, hvor Alonso tidligere har haft tætte bånd, blandt andet til Flavio Briatore.
Aston Martins teamchef Andy Cowell maner dog til ro og gør det klart, at der ikke er nogen grund til bekymring.
- Jeg er glad for, at Fernando kan gå ind i hvilket som helst garage, sagde Cowell til Sky Sports.
- Han kender mange folk op og ned ad pitlanen. Jeg er også tilfreds med, at han er kontraktbundet til os næste år og forhåbentlig bliver hos os på lang sigt som ambassadør.
Cowell fremhævede samtidig det positive samarbejde med den rutinerede kører:
- Det er fantastisk at arbejde med Fernando. Det er altid godt at have en konkurrenceminded person, der presser teamet og skaber fremdrift.
2026 bliver afgørende for Alonso
Aston Martins fremtidige konkurrencedygtighed i forbindelse med de store reglementsændringer i 2026 vil spille en nøglerolle for, om Alonso fortsat vil køre for holdet.
Ud over et nyt motorreglement med Mercedes-enhed, vil ændringerne også inkludere nye aerodynamiske regler, brændstof baseret på avanceret bæredygtighed samt nye dæk og løbsstrategier.
- Næste år bliver unikt, fordi det ikke kun handler om motoren, sagde Cowell.
- Det handler også om aerodynamik, brændstof, dæk og energistyring gennem løbet. Alle aspekter af racerbilen ændrer sig.
Alonso fyldte 43 tidligere i år, og har tidligere været pensioneret fra sporten, men han har endnu ikke truffet sin endelige beslutning.
Jagten på sejr nummer 33 fortsætter, men det er stadig uvist, om den kommer i en Aston Martin, hos Alpine eller et tredje team.