lewis hamilton ferrari ulykke

Ferrari forholder sig roligt til nye F1-regler om fleksible vinger

Formel 1feb. 24 , 11:53

FIA’s seneste regelændring skaber debat i Formel 1, men Ferrari virker upåvirkede. Teamet mener, at deres planlagte udvikling passer perfekt til de nye krav.

Formel 1-holdene står over for en justering af deres biler i 2025-sæsonen, efter at FIA har besluttet at stramme reglerne for fleksible vinger.

Det nye tekniske direktiv, TD018, vil træde i kraft fra Spaniens Grand Prix og har til formål at reducere graden af fleksibilitet i både for- og bagvinger.

Baggrunden for ændringen er bekymringer om, at nogle hold har udnyttet de eksisterende regler til at opnå aerodynamiske fordele.

FIA vil derfor øge antallet af tests og reducere den tilladte bevægelse fra 15 mm til 10 mm. Dette skal sikre, at alle konkurrerer på lige vilkår.

Men selv om reglen kan skabe udfordringer for nogle hold, har Ferrari ingen grund til bekymring.

Ifølge PlanetF1 er teamets tekniske direktør, Loïc Serra, helt rolig omkring de kommende ændringer og mener, at Ferrari allerede har en plan for at håndtere dem.

Ferrari ser ingen problemer med de nye krav

Loïc Serra understreger, at Ferrari ikke behøver at foretage hastige ændringer på deres SF-25-model.

"I din udviklingsplan har du allerede en ny forvinge som en del af programmet, så det handler bare om at tage den strukturelle justering med i designet," forklarer han.

Serra påpeger, at Ferrari i forvejen arbejder løbende med at udvikle bilen i løbet af sæsonen, og at de planlagte opdateringer passer perfekt med den nye regelændring.

Teamchef Frédéric Vasseur deler denne opfattelse og ser ikke TD018 som et problem:

"For mig er det ikke en udfordring. Det vigtigste er, at vi kender tidshorisonten og kan planlægge derefter. At få besked om ændringer midt i sæsonen ville have været langt mere besværligt."

Strategisk fordel for Ferrari?

Mens nogle hold potentielt kan blive tvunget til at lave store justeringer for at overholde de nye regler, kan Ferrari faktisk drage fordel af den klare tidslinje.

Barcelonas Grand Prix, hvor de nye krav træder i kraft, er kendt som en god bane, hvad angår at introducere opgraderinger, hvilket kan give Ferrari et strategisk forspring.

Derudover var holdene ifølge PlanetF1 allerede blevet informeret uofficielt om de kommende ændringer sidste år.

Det betyder, at Ferrari og andre topteams ikke er blevet taget på sengen, men derimod har haft hele vinteren til at arbejde med løsninger.

Mens FIA fortsætter med at stramme grebet om aerodynamiske fordele, ser Ferrari ud til at være godt rustet til at håndtere ændringerne uden større komplikationer.

Mest læste

Mest læste