Ferrari er under pres efter endnu en svær weekend i Formel 1. Samtidig cirkulerer rygter om Charles Leclercs fremtid, mens formand Elkann forsøger at samle organisationen med budskaber om tillid og styrke.
Efter et nyt skuffende resultat ved Singapores Grand Prix i Formel 1-sæsonen 2025 vokser problemerne i Ferrari.
Ikke alene har holdet mistet terræn i kampen om konstruktørtitlen, men der meldes også om intern uro på fabrikken i Maranello, hvor samarbejdet mellem afdelinger er under pres.
Ferrari indtager i øjeblikket tredjepladsen i konstruktørmesterskabet med 27 point op til Mercedes.
Holdet er fortsat uden en sejr i 2025-sæsonen, hvor
Charles Leclerc og Lewis Hamilton senest sluttede som henholdsvis nummer seks og otte i Singapore.
Hamilton fik desuden en tidsstraf på fem sekunder efter problemer med bremsesystemet.
Intern uenighed og usikkerhed om fremtiden
Sæsonen har været præget af flere alvorlige nedture for Ferrari.
Blandt andet blev begge biler diskvalificeret i Kinas Grand Prix, og både Leclerc og Hamilton udgik efter uheld i Holland.
I den tekniske afdeling er optimismen omkring bilens potentiale forsvundet, og det meldes, at ingeniørerne ikke ser SF-25 som en konkurrencedygtig bil i feltet.
Ifølge internationale medier har Leclercs lejr været i kontakt med Aston Martin om et muligt skifte i 2027.
Der spekuleres også i, om et skifte til McLaren kunne komme på tale, såfremt Mercedes ikke bliver en mulighed.
Formand Elkann: Medarbejderne er vårt håb
Midt i kritikken har Ferraris formand,
John Elkann, holdt fast i sin tillid til organisationen.
På et arrangement i Maranello udtalte han ifølge Motorsport.com:
- Jeg er forpligtet til at sikre, at alle beslutninger styrker Ferraris særpræg. Jeg er forpligtet over for vores medarbejdere, hvis talent og dedikation er den største garanti for vores fremtid.
Han fremhævede også, at Ferrari fortsat opnår resultater i andre motorsportsgrene og henviste til Le Mans-triumferne som bevis på, at succesen ikke er udeblevet på alle fronter.
Ferrari er det eneste hold blandt de fire førende i Formel 1, der endnu ikke har vundet et Grand Prix i 2025.
Teamchef Fred Vasseur er ifølge rapporter den eneste i organisationen, der fortsat tror på bilens potentiale. Han må dog navigere i et klima, hvor tilliden til projektet er faldende.