Efter en resultatmæssigt skuffende første sæson forsøger
Ferrari at aflive spekulationer om et anspændt forhold til
Lewis Hamilton og understreger, at samarbejdet har udviklet sig positivt.
Hos Ferrari forsøger man at lægge låg på spekulationerne om, at forholdet til Lewis Hamilton skulle være præget af intern uro.
Ifølge holdets track engineering-chef
Matteo Togninalli er samarbejdet bedre end det billede, medierne tegner, selvom man internt erkender, at tilpasningen har været mere krævende end forventet.
Underkendte omfanget af tilpasningsprocessen
Lewis Hamilton skiftede før denne sæson fra Mercedes til Ferrari efter 12 år hos den tyske storklub.
Overgangen har dog ikke været uden udfordringer, og radiosamtaler mellem briten og hans nye race engineer Riccardo Adami har flere gange givet anledning til spekulationer om en kølig relation.
Hamilton har tidligere afvist problemerne og henvist til, at også Max Verstappen har en kontant stil i sine radiobeskeder.
Matteo Togninalli erkender, at overgangen har været kompleks:
- Det er meget svært for begge parter, når en kører som Lewis skifter efter ti år det samme sted. Vi opererer forskelligt, og han kommer med andre vaner og erfaringer, siger han ifølge Motorsport.com.
Han tilføjer, at frustrationer over de manglende sportslige resultater kan have forstærket det udvendige billede:
- Det, man ser udefra, er langt værre, end hvordan det er i virkeligheden. Det, vi bygger op med Lewis, er meget positivt.
Togninalli vurderer, at både teamet og Hamilton undervurderede, hvor lang tid det ville tage at opbygge en stærk arbejdsrelation.
- Jeg tror ikke, forholdet er så dårligt, som mange tror. Jeg er sikker på, at det vil udvikle sig yderligere med tiden, fastslår han.
Svag kvalifikation har kostet resultater
Ferrari sluttede 2025-sæsonen uden en eneste grandprix-sejr og endte som nummer fire i konstruktørmesterskabet og hele 435 point efter McLaren.
Charles Leclerc og Hamilton blev henholdsvis nummer fem og seks i kørernes mesterskab.
Ifølge Togninalli var den største udfordring teamets kvalifikationsform, hvor man ofte havde svært ved at få dækkene til at fungere optimalt til en hurtig omgang.
- 90 procent af arbejdet i år er gjort i kvalifikationen. Starter du foran, slutter du foran, forklarer han og fremhæver, hvordan små variationer i dækforberedelse kan betyde flere tiendedele og ændre hele startpositionen.
- Vi har haft løb, hvor én enkelt hændelse, som i Las Vegas med bollarden og Lewis, har ødelagt en kvalifikation. Eller i Q3 med Charles, hvor vi ikke nåede sidste omgang.
Ifølge Togninalli har hele feltet kæmpet med årets Pirelli-dæk, som har været mere slidstærke men også følsomme over for overophedning.
Det har gjort marginalerne i kvalifikationen ekstremt små.
- Vi er alle inden for to tiendedele. En lille forskel gør en stor forskel.