gettyimages 2154413002

FIA bekræfter obligatorisk to-stop-strategi til Monaco Grand Prix

Formel 1mar. 02 , 15:48

Der indføres en regel, der skal gøre Monaco Grand Prix mere underholdende. Men ikke alle i Formel 1-miljøet er lige begejstrede.

Monaco Grand Prix er et af de mest ikoniske løb i Formel 1-kalenderen, men de seneste år har banen i Monte Carlo fået kritik for at være forudsigelig.

Det smalle gadeløb gør det næsten umuligt at overhale, hvilket ofte resulterer i strategiske løb med minimale pitstop.

For at forbedre underholdningsværdien har FIA nu truffet en kontroversiel beslutning.

Fra og med årets udgave af Monaco Grand Prix bliver det obligatorisk for alle kørere at foretage mindst to pitstop i løbet af søndagens Grand Prix – uanset vejrforholdene.

Den nye regel betyder også, at hvert team skal benytte mindst tre sæt dæk i løbet af racet, og hvis banen forbliver tør, skal de bruge mindst to forskellige dækblandinger.

Dette tiltag skal forhindre de ofte ensformige en-stop-strategier, hvor førende biler kan holde konkurrenterne bag sig uden nævneværdig kamp.

FIA vil tvinge flere strategiske valg

Ifølge Autosport.com blev forslaget fremsat under et nyligt møde i Formel 1’s kommission, hvor det blev vedtaget som en særregel specifikt for Monaco.

FIA har forklaret, at tiltaget har til formål at gøre løbet mere dynamisk og skabe mere strategisk variation, hvilket forhåbentlig kan føre til mere action på banen.

De seneste sæsoner har vist, at et tidligt rødt flag kan afgøre løbet allerede i første stint.

Sidste år kunne størstedelen af feltet skifte dæk under en tidlig afbrydelse, hvilket betød, at kun seks biler reelt besøgte pitlane under selve løbet.

Det gjorde, at store dele af racet blev en parade uden væsentlige positionændringer.

Med de nye regler bliver de forskellige teams nu nødt til at tænke mere over deres strategi, hvilket kan åbne for flere uforudsete scenarier.

En ekstra pitstop kan potentielt skabe mere spænding, da kørerne tvinges til at kæmpe for deres positioner snarere end blot at forsvare sig.

Delte meninger i paddocken

Mens FIA håber, at tiltaget vil forbedre showet, er meningerne i paddocken delte.

Flere teams har udtrykt bekymring over, om den nye regel kunstigt ændrer løbets dynamik og muligvis favoriserer visse biler frem for andre.

Nogle kørere frygter desuden, at en obligatorisk to-stop-strategi kan føre til flere situationer, hvor biler bliver fanget bag langsommere konkurrenter, når de kommer ud fra pitten.

På en bane som Monaco, hvor overhalinger er notorisk svære, kan dette potentielt skabe frustration frem for spænding.

FIA står dog fast på beslutningen og mener, at ændringen vil gavne både sporten og fansene.

Mest læste

Mest læste