monaco grand prix

Vil nye pitstop-regler gøre Monaco grandprix mere spændende?

Formel 1feb. 22 , 10:11

F1 vil tvinge kørerne til flere dækstop i håb om at gøre Monaco GP mere spændende – men virker det?

Monaco Grand Prix er en af de mest ikoniske løb på Formel 1-kalenderen, men også et af de mest kritiserede.

På en tør dag er løbet ofte en parade uden reel spænding, hvor kvalifikationen stort set afgør vinderens skæbne.

Nu forsøger Formel 1 at ændre på dette ved at tvinge kørerne til flere pitstops – men vil det rent faktisk gøre løbet bedre?

Hvorfor er Monaco så problematisk?

Banen i Monte Carlo er historisk og spektakulær, men dens smalle layout og moderne F1-bilers størrelse gør overhalinger næsten umulige.

Siden bilernes bredde blev øget til to meter i 2017, er det blevet endnu sværere at finde plads til et angreb.

Som Max Verstappen har påpeget, var der stadig små muligheder i 2016, men i dag er de næsten ikke-eksisterende.

Det seneste tørvejrs-Monaco GP i 2024 var et perfekt eksempel på problemet.

Efter et rødt flag på første omgang kunne Charles Leclerc og Oscar Piastri køre de sidste 77 omgange på hårde dæk uden at skulle pitte igen.

Piastri pressede Leclerc, men uden mulighed for at overhale.

I de seneste år har løbene i Monaco kun haft en håndfuld overhalinger, og i 2021 blev der ikke gennemført en eneste efter første omgang.

Flere pitstops – en løsning eller blot et kunstigt greb?

På et nyligt møde i F1-Kommissionen blev det besluttet, at fra 2025 skal kørerne lave flere obligatoriske pitstops i Monaco.

Ideen er, at de skal bruge alle tre dæksammensætninger, hvilket kan skabe mere variation i strategien og måske åbne små vinduer for overhalinger.

Red Bull-teamchef Christian Horner erkender, at det er et kunstigt greb, men mener, at det kan hjælpe:

"At indføre to stop tilføjer i det mindste en ekstra dynamik. Det gør Monaco mindre statisk og kedeligt."

Men vil det reelt gøre en forskel? En af udfordringerne er, at dækslid i Monaco er ekstremt lavt. Selv med flere pitstops er det ikke sikkert, at der opstår den nødvendige ubalance mellem nye og brugte dæk, der ofte er nødvendig for at skabe overhalingsmuligheder.

Hvad betyder det strategisk?

Den største ændring kan være, at holdene bliver tvunget til at tænke mere kreativt.

Piastri kunne for eksempel have forsøgt at under- eller overcutte Leclerc i 2024, hvis der havde været flere pitstops.

Derudover kan muligheden for en overcut-strategi komme i spil, hvor en kører på opvarmede brugte dæk måske kan køre hurtigere end en rival på friske, men kolde dæk.

Det bliver også interessant at se, hvordan Pirellis nye C6-dæk reagerer i Monaco. De er blødere end tidligere compounds, hvilket måske kan skabe mere variation i strategierne.

Vil det gøre en forskel?

Reaktionerne blandt kørerne er blandede. Verstappen lyder ikke synderligt begejstret:

"Jeg ved ikke, om det gør en stor forskel. Jeg er ligeglad, om vi laver ét, to eller 25 pitstops. Vi gør bare, hvad der bliver besluttet."

Det står klart, at ændringen ikke vil gøre Monaco til et overhalingsfestfyrværkeri.

Men måske kan det give en lille smule ekstra spænding og variation i en løbsweekend, hvor lørdagens kvalifikation ellers har været altoverskyggende.

Selvom Monaco GP altid vil være en unik del af Formel 1's historie, er det tydeligt, at noget må gøres for at bevare løbets relevans i en moderne sport, hvor fans efterspørger mere action.

Spørgsmålet er bare, om flere pitstops er det rette svar.

Mest læste