Store ændringer på banen og nye dækvalg skal forhindre gentagelse af sidste års problemer.
I kølvandet på de alvorlige dækproblemer under Qatar Grand Prix 2023 har
FIA og Pirelli gennemført en række tiltag for at sikre, at årets udfordringer ikke gentager sig.
Ændringerne fokuserer på både banedesign og dækkonstruktion, hvor særligt kantsten og termiske forhold spiller en afgørende rolle.
Under sidste års løb blev der pludseligt indført en grænse på maksimalt 18 omgange pr. dæk.
Dette skyldtes, at Pirelli havde identificeret mikroskader på dæksiderne, som opstod, når bilerne gentagne gange kørte over de pyramidetoppede kerbs på Lusail-banen.
Problemet blev mest udtalt i sektionen fra sving 10 til 14, hvor dækkene blev udsat for ekstrem belastning.
“Der var en øget risiko for højhastighedsfejl på grund af strukturel svækkelse af dækkene,” forklarede FIA i deres tekniske gennemgang efter løbet.
For at imødegå dette har FIA nu ændret designet af kerbs på syv nøglesving, herunder sving 1, 2, 4 og de kritiske sving 10 til 14. Kerbens spidser er blevet rundet af for at reducere dækslid.
Samtidig er der tilføjet grusfælder uden for flere sving for at forhindre kørere i at skære for bredt og minimere belastningen på dækkene.
Hårde dæk og testdata
Pirelli har valgt at bringe de hårdeste dæk i deres sortiment – C1 (hård), C2 (medium) og C3 (blød) – til Qatar.
Det samme udvalg bruges på baner som Silverstone og Suzuka, der også udsætter dækkene for høje belastninger.
Disse dæk blev først testet i simulatorer og senere på banen, hvor Mercedes brugte Andrea Kimi Antonelli i en pre-2024-bil til at evaluere dækkenes ydeevne.
Selvom ændringerne adresserer de største problemer fra 2023, kan nye udfordringer opstå. Pirelli forventer, at varme vil spille en stor rolle i årets løb.
Hvor det kolde vejr i Las Vegas skabte graining på grund af manglende greb, kan Qatar-løbet se lignende problemer på grund af termisk nedbrydning, når dækkene overophedes på den varme asfalt.