Cadillac har indgået en aftale om at blive en del af Formel 1-gridden i 2026.
Der var stærke rygter om, at en aftale var nært forestående under Las Vegas Grand Prix og bekræftelsen kom mandag aften.
Der er dog stadig nogle skridt, som General Motors’ datterselskab skal tage, før de kan begynde at køre. Et af de vigtigste er sandsynligvis at betale det enorme medlemsgebyr.
Christian Horner har allerede advaret om, at Red Bull “ikke vil betale” for Cadillac, hvilket indikerer, at deres bidrag skal opveje den reducerede andel af præmiepenge.
Martin Brundle har opfordret Horner til ikke at “græde krokodilletårer”, med henvisning til Red Bulls betydelige indtjening.
En anden vigtig opgave er at fastlægge deres to kører. Der vil nu være to ekstra pladser på gridden, en kærkommen mulighed for både oversete veteraner og unge talenter.
Formel 1 har ikke haft 11 teams på gridden siden 2016, da Haas fik sin debut. Det varede dog ikke længe, da det økonomisk udfordrede Manor-team trak sig ved årets udgang.
Haas valgte Romain Grosjean, som havde opnået 10 podieplaceringer med Lotus, som deres førstekører. De hentede også Esteban Gutiérrez, der havde været reservekører for Ferrari efter at have mistet sin plads hos Sauber, men han forlod holdet efter kun én sæson.
Stor beundrer af Colton Herta
En oplagt kandidat til en plads hos Cadillac er
Colton Herta. Den 24-årige kører for Andretti-teamet i IndyCar.
Selvom Andretti ikke blev nævnt i mandagens Formel 1-udmelding, vil deres legendariske grundlægger Mario Andretti fungere som direktør og rådgiver.
Herta leverede to sejre, seks podieplaceringer og scorede 513 point for sit team sidste sæson, hvor han sluttede som nummer to i mesterskabet bag Alex Palou.
Ifølge The Race er Cadillac F1-chef Dan Towriss en “ivrig tilhænger” af Herta, ligesom Andretti-familien. Towriss overtog rollen fra sin forretningspartner Michael kort før godkendelsen af deres indtræden i Formel 1.
Den amerikanske kører skal dog stadig opnå en superlicens, før han kan komme på gridden. Heldigvis har han hele 2025 til at opnå dette.
Den perfekte teamkammerat
Herta har i alt opnået ni sejre, 14 pole positions og 18 podieplaceringer i IndyCar. Han regnes for at være det bedste amerikanske talent i motorsport lige nu.
Den tidligere ingeniør og IndyCar-ekspert Marshall Pruett har kaldt ham en “formidabel kører”. Hvis Herta får en plads i 2026, kan det dog være klogt at parre ham med en erfaren makker.
Herta kan lære meget fra en rutineret kører i sin debutsæson. Derfor ville Valtteri Bottas være en ideel signing for Cadillac.
Bottas mister sin plads hos Sauber ved udgangen af sæsonen som følge af ansættelsen af Nico Hülkenberg og Gabriel Bortoleto.
Men med kun seks løb fra at nå imponerende 250 starter og en historik med 10 sejre, 20 pole positions og 67 podieplaceringer på højeste niveau, ville Bottas være et oplagt valg.