George Russell slipper for straf efter dramatisk hændelse bag sikkerhedsbilen, selvom
Red Bull mente at have grundlag for protest.
Efter søndagens canadiske Grand Prix indgav Red Bull en protest mod løbets vinder George Russell.
Men den internationale motorsportsorganisation FIA har nu forklaret, hvorfor protesten blev afvist og
Max Verstappen ikke blev tilkendt sejren i stedet.
Baggrunden for protesten var en episode under sikkerhedsbilsperioden kort før løbets afslutning, hvor Russell pludselig bremsede på langsiden mellem sving 12 og 13.
Verstappen, som lå tæt efter, overhalede kortvarigt, men faldt straks tilbage igen.
Episoden fik Red Bull til at reagere med anklager om usportslig opførsel og brud på sikkerhedsbilsreglerne.
Red Bulls anklager og Mercedes' forsvar
Red Bull argumenterede, at Russell bremsede unødvendigt og bevidst for at fremprovokere en fejl fra Verstappen, hvilket skulle udløse en straf.
De understøttede protesten med telemetridata og henviste til, at Russell kiggede i spejlene, før han bremsede, og kort efter meddelte over radioen, at Verstappen havde overhalet under sikkerhedsbilen.
Mercedes forklarede, at det er almindelig praksis at bremse periodisk under en safety car for at holde varme i dæk og bremser.
Russell havde ifølge teamet bremset let (30 psi) og med den hensigt at holde afstand til sikkerhedsbilen samt opretholde temperatur.
Ifølge Russell selv så han, at Verstappen ikke lå lige bag ham, og derfor foretog han en kontrolleret nedbremsning.
Teamet påpegede også, at de ikke indgav nogen formel klage til løbsledelsen om episoden, da Verstappen hurtigt gav placeringen tilbage.
Mercedes præsenterede desuden telemetridata, som viste, at lignende bremsninger var blevet udført af begge kørere på tidligere omgange bag den safety car.
FIA's vurdering og konklusion
FIA’s sportsdirektør Tim Malyon forklarede, at hændelsen var blevet vurderet under løbet, men ikke fundet alvorlig nok til at blive rapporteret til stewards.
Han understregede, at der gives en vis tolerance ved sikkerhedsbilskørsel netop fordi bremse- og accelerationstilpasninger er almindelige.
Løbsstewarderne konkluderede, at Russell ikke havde kørt ureglementeret eller udvist usportslig adfærd, hverken i forbindelse med bremsningen eller ved at rapportere episoden til sit team.
Der var derfor ikke belæg for at straffe Russell, og Red Bulls protest blev afvist som ubegrundet.
Red Bull måtte samtidig aflevere det obligatoriske protestgebyr på 2.000 euro, uden at få medhold i sagen.
Dermed kunne George Russell til sidst fejre sin fjerde Grand Prix-sejr uden yderligere efterspil.