Norris blev hårdt straffet, og FIA forsvarer nu deres beslutning om ikke at gribe ind tidligere i en weekend fyldt med kaos.
Qatar Grand Prix blev en weekend fyldt med kontroverser og kritik af FIA's håndtering af flere situationer. En af de mest omdiskuterede episoder var relateret til et sidespejl fra Alex Albons' Williams, der blev efterladt midt på start-mål-langsiden.
På trods af den åbenlyse fare valgte FIA i første omgang ikke at sende safety car eller virtual safety car på banen, men markerede i stedet situationen med dobbelt gule flag.
Denne beslutning viste sig at få konsekvenser, da Valtteri Bottas senere ramte spejlet, hvilket spredte yderligere vragdele ud over banen.
Ifølge Motorsport.com reagerede FIA først fire omgange senere med en fuld safety car, efter både Carlos Sainz og Lewis Hamilton havde pådraget sig punkteringer, sandsynligvis forårsaget af spejlets rester.
I en erklæring forklarede FIA, at det er standardpraksis ikke at bruge safety car ved mindre vragdele, der ligger uden for selve racelinjen.
"En virtual safety car ville ikke have været en effektiv løsning, da bilerne stadig ville være spredt ud, og der ville ikke være tid nok for en baneofficial til at rydde op," udtalte organisationen.
FIA anerkendte dog, at håndteringen af hændelsen i Qatar vil blive evalueret:
"Vi analyserer altid vores procedurer og vil diskutere denne specifikke situation med holdene for at se, om der i fremtiden skal vælges en anden tilgang."
Dramaet stoppede dog ikke her, da der også opstod problemer med lysene på safety car under en genstart.
Dette skabte forvirring hos Max Verstappen, der førte løbet, og det førte til en sen genstart, som efterlod ham sårbar over for Lando Norris.
En anden stor diskussion drejede sig om den straf, som Lando Norris modtog for at ignorere dobbelt gule flag i forbindelse med spejl-episoden.
Norris blev idømt en 10-sekunders stop-and-go straf, hvilket Mercedes-chefen Toto Wolff kaldte "brutalt."
FIA forsvarede straffen ved at henvise til retningslinjer udsendt til holdene tidligere på året:
"Overtrædelse af dobbelt gule flag betragtes som en alvorlig kompromittering af sikkerheden, hvorfor forseelser som disse fører til strenge straffe."
Den kontroversfyldte weekend vil uden tvivl blive husket som en af de mest komplekse i sæsonen, og FIA står nu over for øget pres for at justere deres procedurer for at undgå lignende situationer i fremtiden.