Lando Norris blev hårdt straffet under weekendens grandprix, hvilket har gjort McLarens føring i konstruktør-VM særdeles sårbar. Lando Norris' imponerende sæson for
McLaren fik en uventet drejning under Qatars Grand Prix, hvor en kontroversiel dom fra FIA satte holdets konstruktørmesterskabsdrømme i fare.
I løbets 15. omgang modtog Norris en stop-and-go-straf på ti sekunder for ikke at have sænket farten under et gult flag – en situation, der i første omgang blev udløst af et mistet sidespejl på langsiden.
Problemet blev forværret af racekontrollen, som aktiverede og deaktiverede det gule flag gentagne gange, hvilket ifølge McLaren skabte forvirring på banen.
Andrea Stella, McLarens teamchef, anerkendte efter løbet, at Norris burde have fået en straf for ikke at reducere farten, men han kaldte sanktionen for "helt ude af proportioner" og kritiserede FIA for manglende proportionalitet i afgørelsen.
Denne beslutning fik konsekvenser for Norris, som endte på en skuffende tiendeplads, mens Ferraris Charles Leclerc sikrede sig en vigtig andenplads og reducerede afstanden til McLaren i konstruktør-VM til blot 21 point.
FIA's handlinger skaber frustration
Midt i diskussionen om fairness påpegede Stella, at FIA's inkonsekvente håndtering af det gule flag underminerede løbets integritet.
Ifølge Stella var flaget så kortvarigt, at det ikke reelt indikerede en farlig situation, og det faktum, at det konstant blev slået til og fra, skabte yderligere forvirring for kørerne.
Dette gav indtryk af, at situationen ikke var alvorlig nok til at retfærdiggøre en så hård straf som en stop-and-go på ti sekunder.
Denne afgørelse risikerer at få større konsekvenser for mesterskabskampen, da Ferrari nu har genvundet momentum.
Stella bemærkede, at det ikke kun er McLaren og Lando Norris, der måtte lide under FIA’s stramme linje.
Flere kørere, herunder Lewis Hamilton, modtog lignende straffe i Qatar, hvilket har vakt debat om, hvorvidt FIA bruger en forældet og alt for rigid tilgang til regelhåndhævelse.
Mesterskab på spil
"Det her kan ende med at afgøre hele konstruktørmesterskabet," udtalte Stella efter løbet.
"Vi er her for at konkurrere på lige vilkår, men med så uforholdsmæssige sanktioner bliver det svært at kæmpe mod vores rivaler."
McLaren står nu over for en vanskelig opgave i det sidste løb, hvor hvert point vil være afgørende.
Den hårde linje fra FIA har sat spørgsmålet om proportionalitet i Formel 1 i fokus og rejst tvivl om, hvordan sporten balancerer sikkerhed og retfærdighed i sine afgørelser.
Med kun 21 point mellem McLaren og Ferrari kan kontroversen omkring Qatars Grand Prix vise sig at blive afgørende for, hvem der står øverst, når sæsonen slutter.