Max Verstappen

Formel 1-verdensmester chokeret over Vertstappens manglende viden

Formel 1jun. 09 , 14:51
Den dobbelte Formel 1-verdensmester Mika Hakkinen har udtrykt overraskelse over Max Verstappens håndtering af Red Bulls strategiske beslutning under det spanske Grand Prix.
Ifølge Hakkinen burde den forsvarende verdensmester have haft overblik over sin dækallokering, da teamet valgte at montere hårde dæk i løbets afsluttende fase.
Verstappen lå i tæt konkurrence med McLarens Oscar Piastri og Lando Norris, og Red Bull valgte en trestop-strategi for at holde sig inden for rækkevidde af de to førende.
Da Safety Car blev sendt på banen efter Andrea Kimi Antonellis Mercedes måtte udgå, opfordrede Verstappen over teamradioen til at få monteret friske dæk til den afsluttende sprint.
Men det viste sig, at de eneste nye dæk, han havde til rådighed, var hårde.
Det var et valg der siden blev kraftigt debatteret.
Manglende overblik over dæksituation
Mika Hakkinen, der deltog i Drive to Wynn-podcasten, udtrykte undren over, at Verstappen tilsyneladende ikke kendte sin dæksituation i øjeblikket, hvor beslutningen skulle træffes.
– Jeg var chokeret, da Max spurgte, hvorfor de havde monteret hårde dæk. Normalt ved en kører præcis, hvilke dæk han har tilbage og hvilken stand de er i, sagde Hakkinen.
Ifølge finnen var det tydeligt, at hårde dæk ikke ville fungere under de givne forhold, og at Verstappen ikke ville være i stand til at få dækkene op i temperatur.
Det viste sig også hurtigt, da Verstappen mistede grebet og endte i en kontroversiel situation med Mercedes-køreren George Russell i sving fem.
Sammenstødet kostede Verstappen en 10-sekunders tidsstraf og tre strafpoint på licensen, hvilket rykkede ham fra femte- til tiendepladsen i det endelige resultat. Han nærmer sig dermed grænsen for en eventuel karantæne.
Red Bull: Strategi blev forstyrret af Safety Car
Efter løbet erkendte Verstappen, at hans manøvre mod Russell “ikke var i orden og ikke burde være sket.”
Red Bulls teamchef Christian Horner oplyste efterfølgende, at Verstappen undskyldte over for teamet under løbsdebriefingen.
Horner forsvarede samtidig beslutningen om at bruge hårde dæk i den afsluttende fase, til trods for kritik.
På sociale medier forklarede han, at Safety Car kom på et tidspunkt, der modarbejdede teamets strategi.
– Vi havde valget mellem at blive ude på otte omgange gamle softs eller tage chancen med et nyt sæt hårde dæk. Vi traf den bedste beslutning ud fra den information, vi havde, skrev Horner.
Han tilføjede, at løbet ellers tegnede til at give både et podie og vigtige point til mesterskabet, hvilket gør den afsluttende fase ekstra frustrerende for teamet.
Mest læste

Mest læste