Efter en nøje evaluering af et teknisk forsøg under Spaniens Grand Prix har FIA nu truffet beslutning om, at Formel 1-biler fortsat skal benytte titanium som materiale til deres såkaldte skid blocks resten af 2025-sæsonen.
Testen blev iværksat efter bekymringer opstod i forbindelse med græsbrande ved Japans Grand Prix, hvor de gnister, der opstår under bilerne, menes at have været en mulig årsag.
Som en reaktion på hændelserne blev der i Barcelona testet med stålskinner på én bil fra hvert team.
Stål producerer mindre varmeintense gnister og taber temperatur hurtigere end titanium.
Ulempen er dog, at stålet vejer mere, hvilket potentielt kan have betydning for bilens balance og ydeevne.
Ideen fra FIA var oprindeligt at bruge stål på baner med græs tæt på banen, som Montreal, Silverstone og Spa, og beholde titanium på bybaner og baner med betonafgrænsninger som Baku og Abu Dhabi.
Titanium består testen – men stål skal være klar
På baggrund af forsøget og en teknisk gennemgang har FIA nu meldt ud, at den nuværende brug af titaniumskinner fortsætter resten af sæsonen. I en officiel udtalelse lyder det:
- Titaniumskinner vil forblive det foreskrevne materiale resten af sæsonen. Dog anmodes holdene om at have rustfri stålskinner tilgængelige ved alle løb, da de kan blive obligatoriske, hvis der opstår lignende græsbrande som dem, vi så i Suzuka tidligere i år.
Beslutningen er altså ikke et definitivt farvel til stål. Tværtimod skal alle teams fremover medbringe stålvarianter til alle løbsweekender, i tilfælde af at gnister igen fører til farlige situationer på banerne.
Derudover har FIA bebudet, at yderligere tests med stålsystemer vil blive gennemført ved udvalgte løb resten af året, for at indsamle mere data.
Fleksibel sikkerhedstilgang
Med denne tilgang forsøger FIA at balancere sportens visuelle karakter og sikkerhedshensyn.
De karakteristiske gnister fra titanium er blevet et spektakulært element i moderne F1.
Det er samtidig en påmindelse om, hvor hurtigt tekniske detaljer kan få betydning for både performance og sikkerhed i sporten.
Beslutningen signalerer en pragmatisk linje fra forbundet, hvor fast praksis kombineres med beredskab og fleksibilitet.