Fra afskaffelsen af hurtigste omgangs-point til obligatorisk kølesystem – de nye regler vil påvirke hele sæsonen.
FIA har annonceret seks markante regelændringer, der træder i kraft ved starten af Formel 1-sæsonen 2025.
Mens de store tekniske ændringer først kommer i 2026, betyder de nye regler, at 2025-sæsonen alligevel ikke bliver en kopi af sidste år.
Ændringerne har potentiale til at påvirke løbsstrategier, teams’ tekniske udvikling og endda kvalifikationsproceduren i tilfælde af ekstreme vejrforhold.
Siden 2019 har F1 givet et ekstra point til den kører, der satte løbets hurtigste omgang – forudsat at han sluttede i top-10.
Det er nu blevet fjernet, da FIA vurderer, at det sjældent havde en afgørende indflydelse på mesterskabet og ofte kun var muligt for kørere med frie pitstop sent i løbet.
McLaren skabte overskrifter sidste år med et fleksibelt bagvingedesign, som ved høje hastigheder reducerede luftmodstanden og gav ekstra topfart – en effekt, der blev sammenlignet med DRS.
FIA har nu opdateret reglementet for at sikre, at lignende tekniske løsninger ikke kan anvendes i 2025.
For at sikre mere fair konkurrence begrænser FIA nu brugen af to til fire år gamle biler i testløb.
Tidligere kunne teams frit anvende disse biler, men nu må de kun benyttes i 20 testdage i løbet af sæsonen. Desuden må hver kører maksimalt tilbagelægge 1.000 km fordelt over fire testdage.
Derudover er der indført et nyt krav om, at alle teams skal lade en rookie-kører deltage i mindst fire træningssessioner i løbet af sæsonen – en fordobling fra sidste år.
Som i de seneste år fortsætter vægten af Formel 1-biler med at stige. Den nye minimumsvægt hæves fra 798 kg til 800 kg, delvist på grund af en ændring i minimumsvægten for kørerne, som nu skal være mindst 82 kg inklusiv udstyr (tidligere 80 kg).
Efter flere kørere har klaget over ekstreme temperaturer under Qatars Grand Prix i 2023 har FIA nu gjort et kølesystem obligatorisk i særligt varme forhold.
Hvis temperaturen overstiger 30,5°C, bliver løbet klassificeret som en Heat Hazard, hvilket betyder, at bilernes minimumsvægt øges med yderligere 5 kg for at inkludere et kølesystem, der skal holde kørerne nedkølede.
Efter det kaotiske kvalifikationsforløb ved Brasiliens Grand Prix sidste år har FIA introduceret en ny regel, der træder i kraft i tilfælde af, at en kvalifikationssession ikke kan gennemføres.
Hvis en kvalifikation aflyses grundet ekstreme vejrforhold eller andre uforudsete omstændigheder, vil startopstillingen til søndagens løb blive fastlagt efter kørernes placering i mesterskabsstillingen.
De nye regler vil få en direkte indflydelse på strategier, teknisk udvikling og konkurrencebetingelserne i 2025-sæsonen.
FIA har tydeligt signaleret, at de ønsker en mere fair og sikker sport, samtidig med at de forbereder teams og fans på de store reguleringsændringer, der træder i kraft i 2026.
F1-sæsonen 2025 skydes i gang den 16. marts i Melbourne, hvor de nye regler for første gang vil få reel betydning.