carlos sainz

120.000 euro i bøde for et bandeord? Sainz raser over FIA’s nye regler

Motorsportfeb. 18 , 14:24

Williams-køreren mener, at FIA’s kamp mod grimt sprog går alt for vidt.

Carlos Sainz Jr. er langt fra tilfreds med FIA’s nye stramme linje over for racerkøreres sprogbrug.

Det internationale motorsportsforbund har indført regler, der kan straffe kørere med bøder på op til 120.000 euro og i værste fald løbskarantæne, hvis de bruger bandeord – især over teamradioen.

Ifølge Sainz er det at gå alt for langt, når man straffer kørere for, hvad de siger i en bil under ekstremt pres.

Reglerne blev allerede sat på prøve i weekenden under Rally Sweden, hvor den franske rallykører Adrien Fourmaux blev idømt en bøde på 10.000 euro plus en betinget bøde på 20.000 euro.

Hans forbrydelse? At sige i et tv-interview, at han og hans co-driver "fuckede op i går".

"Det her er for meget"

Da Williams præsenterede deres 2025-racer på Silverstone, gjorde Carlos Sainz sin holdning klar: Han forstår behovet for ordentlig tone i pressekonferencer, men at straffe kørere for teamradio-bandeord er at tage det for vidt.

"Skal vi opføre os ordentligt foran medierne? Ja. Skal vi straffes for, hvad vi siger i bilen under pres? Nej, det er for meget," sagde Sainz ifølge Autosport.

Han mener, at sporten mister noget af sin autenticitet, hvis kørerne får mundkurv på.

"Så længe det bare er et bandeord og ikke noget personligt eller stødende, burde vi ikke blive straffet. Teamradioen viser vores ægte følelser – det er en vigtig del af sporten."

Formel 1 uden teamradio?

FIA-præsident Mohammed Ben Sulayem har endda foreslået helt at fjerne teamradioens adgang for seerne for at undgå kontroverser. Men her kan han møde modstand fra F1's ejere, Liberty Media, der ved, hvor vigtig de rå teamradio-klip er for sportens underholdningsværdi.

Sainz sammenligner situationen med fodbold:

"Tro mig, I ville ikke sætte en mikrofon på en fodboldbane og høre, hvad spillerne siger. Det er præcis samme situation."

For nu afventer kørerne og Grand Prix Drivers' Association (GPDA) et svar fra FIA på deres åbne brev, hvor de har bedt om at blive behandlet som voksne.

Men hvis FIA står fast på sine nye regler, kan vi se frem til et Formel 1, hvor kørernes spontane reaktioner bliver en sjældenhed – og hvor et enkelt bandeord kan koste en formue.

Mest læste