f1 safety car

FIA præsenterer nyt bane-design: Skal mindske antallet af safety cars

Formel 1apr. 04 , 11:03

FIA har taget endnu et skridt i sin løbende indsats for at forbedre sikkerheden og flowet i Formel 1, og denne gang handler det om noget så konkret som et kort – men ikke et hvilket som helst kort.

Det nye banekort, der fra og med det japanske Grand Prix indgår i de officielle dokumenter, skal mindske behovet for safety car-interventioner, når biler må standse på banen.

Det er resultatet af en grundig gennemgang af alle safety car-udkørsler i løbet af 2024-sæsonen.

Analysen viste, at der i flere tilfælde var blevet sendt en safety car på banen, selv om bilen kunne have været fjernet uden fare ved hjælp af lokale track marshals og måske blot en virtuel safety car eller gule flag.

Foto: FIA
Foto: FIA

Den slags situationer skaber ikke bare unødvendige afbrydelser i løbene, men påvirker også strategierne markant – og dermed det sportslige udfald.

Nyt "kort"

Derfor har FIA nu introduceret et opdateret kort, som bliver delt med alle hold før weekenden og er en del af de officielle "event notes". Kortet blev første gang anvendt under Kinas Grand Prix og bruges nu fast.

Det indikerer klart, på hvilken side af banen kørerne med fordel kan standse, hvis deres bil går i stå – og det markerer med udråbstegn de steder, hvor der er både tilstrækkeligt mange officials og en åbning i barrieren stor nok til, at bilen hurtigt kan skubbes væk.

For at sikre, at dette ikke blot bliver teoretisk information, har FIA allerede i længere tid brugt førermøderne til at gøre opmærksom på "bedste stopsteder" i tilfælde af tekniske problemer.

Den viden er nu blevet mere visuel og præcis, da disse nøglesteder også er markeret med fluorescerende orange på barrieren, så førerne nemt kan identificere dem – selv i høj fart.

Kortet skal integreres i holdenes software

En interessant detalje er, at FIA planlægger at integrere disse kort og informationer i det software, som holdene bruger på pitmuren. Det forventes at ske i løbet af de næste par løb og vil give strategifolk og ingeniører endnu bedre forudsætninger for hurtigt at vurdere situationer og reagere derefter.

Bag denne ændring ligger et ønske om ikke bare at øge sikkerheden, men også at bevare løbets momentum og rytme – noget der ofte bliver forstyrret af unødvendige safety car-perioder.

Mest læste