Giver Red Bull også vinger til biler?
FIA, det internationale bilsportsforbund, har været hurtige til at reagere på mistanker om, at Red Bull muligvis har udnyttet et trick til at justere bilens højde, mens den har stået i parc ferme.
Dette strider nemlig mod Formel 1's regler, skriver engelske Independent. Ifølge rapporter fra Autosport blev der udtrykt bekymringer i pitten, hvor flere teams hævdede, at Red Bull havde udviklet en metode til at justere bilens frontparti fra cockpittet, hvilket kunne give køreren en fordel.
I Formel 1 er det ikke tilladt at ændre bilens aerodynamik efter kvalifikationen, når bilerne er placeret i parc ferme. Den eneste undtagelse er justering af frontvingen. Der var dog mistanke om, at Red Bull kunne ændre deres bils T-bakke via et cockpitindgreb, hvilket ville være i strid med reglerne.
Har præciseret reglerne
FIA har reageret ved at præcisere reglerne og ændre procedurerne for inspektioner. En talsmand for Red Bull bekræftede, at en sådan enhed eksisterede, men understregede, at den ikke kunne tilgås, når bilen var samlet og klar til løb.
Han forklarede også, at Red Bull i dialog med FIA har indgået en aftale om fremtidig håndtering af denne del af bilen.
Før Red Bull blev identificeret som det involverede team, udtalte en FIA-talsmand: "Enhver justering af T-bakken under parc ferme-forhold er strengt forbudt ifølge reglerne."
FIA har iværksat nye procedurer for at sikre, at ingen biler kan manipulere med denne del under løbet, herunder muligheden for at forsegle dele af bilen for at forhindre ændringer.
Tilfredshed med FIA
Flere kørere, herunder Lando Norris, udtrykte tilfredshed med FIA's skridt. Norris bemærkede, at hvis Red Bull faktisk havde udnyttet dette trick, kunne det muligvis påvirke de små tidsforskelle, der ofte opstår i kvalifikationen.
Han tilføjede dog, at selv om det kunne have spillet en rolle i små tidsforskelle, ville det næppe være årsagen til Red Bulls mange pole positions og sejre.
Denne justering kommer forud for de sidste seks løb i sæsonen, herunder US Grand Prix i Austin, Texas, hvor FIA vil begynde at håndhæve de nye kontroller under parc ferme. Det er især vigtigt i en tid, hvor hold konstant forsøger at finde innovative løsninger, der presser grænserne for reglementet.