formel 1

Slut med ekstrapoint: FIA fjerner regel for hurtigste omgang

Formel 1okt. 17 , 20:08
Fra 2025 vil kørere ikke længere kunne opnå et bonuspoint ved at sætte hurtigste omgang i et løb.
Det er dog ikke den eneste ændring, som FIA har på bedding, da en anden ny regel også vil træde i kræft i 2025, og endnu en i 2026.
Denne beslutning blev stemt igennem ved et møde i FIA’s World Motor Sport Council i Paris i følge Speed café.

Bliver udnyttet taktisk 

Siden introduktionen af denne regel i 2019 har kørere, der afsluttede i top 10, modtaget et ekstra verdensmesterskabspoint, hvis de satte løbets hurtigste omgang. Hvis en kører satte den hurtigste tid, men sluttede uden for top 10, blev pointet ikke uddelt.
Et eksempel på, hvordan denne regel har haft indflydelse, var ved Singapores Grand Prix, hvor Daniel Ricciardo kørte den hurtigste omgang for Red Bull, men sluttede som nummer 18.
Dette fratog effektivt Lando Norris muligheden for at score det ekstra point, og situationen skabte debat om et muligt samarbejde mellem de to Red Bull-ejede teams.
Ved at nægte Norris pointet fik dette en direkte indflydelse på verdensmesterskabet, da Max Verstappen dermed kunne sikre sig en fordel i resten af sæsonen ved blot at følge McLaren-køreren til mål uden nødvendigvis at skulle vinde løbene.

Ikke den eneste ændring

Ricciardo-situationen er blot ét eksempel på, hvordan teams og kørere har udnyttet systemet, hvor kørere ofte pitter sent i løbet for at sikre sig det ekstra point eller nægte en rival denne fordel. Dette har skabt en del diskussion, og det er en af årsagerne til, at FIA har valgt at fjerne reglen.
Samtidig med ændringen omkring hurtigste omgang har FIA annonceret, at unge kørere vil få mere tid i raceren fra 2025.
I øjeblikket skal hvert team give en kører med færre end tre grand prix-starter mindst én mulighed i sæsonen. Fra 2025 vil denne forpligtelse blive øget til to gange pr. sæson per bil.
For rookies som Jack Doohan vil dette betyde, at han får to løb i begyndelsen af sin sæson, hvorefter Alpine kun vil skulle indsætte en ung kører to gange i stedet for Pierre Gasly.
Derudover er der også blevet diskuteret mere fundamentale ændringer i reglementet for sæsonen 2026, hvor tekniske regler vil blive reorganiseret for at imødekomme feedback fra teams.
De nye regler vil forbedre bilernes ydeevne, mens aerodynamikken vil blive tilpasset for at fremme tættere og mere spændende ræs. Desuden vil der være ni dages pre-season-test i 2026.
Mest læste