En dårlig strategi forhindrede Kevin Magnussen i at få point, mens Nico Hülkenberg sikrede fire vigtige point til Haas-teamet i USA’s Grand Prix. Der vil være meget at diskutere ved Haas-teamets debriefing efter det amerikanske grandprix på Circuit of the Americas (COTA). Teamet optimerede ikke sin strategi i et løb, der var præget af hektiske øjeblikke og uforudsete udfordringer.
Ikke optimalt for Magnussen
Nico Hülkenberg leverede en solid præstation med en ottendeplads, hvilket gav Haas fire point og udbyggede deres føring over Red Bull i konstruktør-VM. I Kevin Magnussens side af garagen var tingene ifølge Ekstra Bladet dog langt fra optimale.
Danskeren, der endte som nummer 11, lige uden for pointene, må have været frustreret, da han trådte ud af bilen. Han havde ellers fået en god start og lå som nummer syv bag Pierre Gasly fra Alpine.
Det begyndte at se lovende ud for Magnussen, da Haas forsøgte sig med et tidligt pitstop for at undercutte Gasly. Desværre viste dette sig at være en fejl.
Den nylagte asfalt på banen gjorde, at dækkene holdt langt bedre end forventet, og hvor Pirelli havde forudsagt en to-stopper, kunne de fleste klare løbet med kun et enkelt pitstop.
Den eneste to-stopper
Magnussen var den eneste kører, der kørte en decideret to-stopper, og det kostede ham dyrt. Hans teamkammerat, Nico Hülkenberg, sikrede sin ottendeplads ved at forlænge første stint og overhale dem, der pittede tidligere.
Denne strategi benyttede flere teams sig af, herunder Liam Lawson fra Red Bull, der avancerede fra 19. til 9. pladsen takket være et langt første stint.
Magnussen blev yderligere hæmmet af dårlig kommunikation fra pitvæggen. Teamet hævder, at han ignorerede en ordre om at pitte, men signalet om pitstop kom så pludseligt, at han med rette kunne være blevet forvirret.
Set i bakspejlet burde han have fulgt samme et-stop-strategi, som fungerede perfekt for ham i 2022.
Sejr til Ferrari, Verstappen udbygger
Samtidig skabte en hård kamp mellem Max Verstappen og Lando Norris spænding i løbets sidste del, hvor Norris blev tildelt en tidsstraf på fem sekunder. Mens McLaren tidligere har domineret, ændrede opgraderinger og efterårspausens nye dynamik på løbsbilledet i Texas.
Ferrari stod for en overraskende triumf med Charles Leclerc i spidsen. Han leverede en fantomstart og kørte fra fjerdepladsen direkte i føring efter det første sving.
Herfra holdt han sig i front og sikrede en overbevisende sejr foran teamkammeraten Carlos Sainz. Max Verstappen måtte tage til takke med tredjepladsen, men udbyggede alligevel sin VM-føring foran Lando Norris.
Sving 19 igen et problem
Hos Mercedes var Sving 19 endnu en gang en udfordring. George Russell styrtede voldsomt under kvalifikationen, hvilket tvang ham til at starte fra pitlane.
Lewis Hamilton havde heller ikke meget held i løbet, da han efter blot tre omgange crashede ud i netop Sving 19.
Det var en weekend fyldt med dramatik og strategiske fejlvurderinger, der især ramte Kevin Magnussen, mens Haas kunne glæde sig over Hülkenbergs solide indsats.