Formel 1 står foran en historisk beslutning, der kan ændre gridden og åbne døren for et nyt, amerikansk hold med stærke ambitioner.
Formel 1 forventes at godkende en historisk udvidelse af gridden med et 11. hold allerede i næste uge. Det nye hold,
Cadillac F1, vil debutere i 2026 med Ferrari-motorer, inden General Motors i 2028 leverer sin egen Cadillac-motor.
Projektet, der oprindeligt blev startet af
Michael Andretti, har mødt hård modstand fra de eksisterende teams, men
FIA har støttet projektet og vurderet, at det opfylder alle krav til deltagelse.
Mens flere nuværende teams har været skeptiske og frygtet en reduktion i præmiepenge samt en udfordring for deres egne milliardinvesteringer, er General Motors blevet hilst velkommen som en stærk aktør.
Cadillac F1 markerer ikke kun en vigtig milepæl for sporten, men også for amerikansk motorsport, som ønsker at få større repræsentation på den globale scene.
Modstand og politiske spil bag kulisserne
Ifølge AP News har modstanden mod Andrettis projekt rod i både politiske og økonomiske interesser.
F1’s kommercielle rettighedshaver, Liberty Media, har tidligere afvist ansøgningen, hvilket førte til en undersøgelse fra det amerikanske justitsministerium.
Undersøgelsen blev igangsat efter lobbyarbejde fra Mario Andretti, som blandt andet fremhævede, at Liberty Media handlede for at beskytte de eksisterende teams.
En central del af efterforskningen inkluderer en WhatsApp-gruppe mellem teamchefer, hvor flere angiveligt har udtalt sig negativt om Andrettis projekt.
Desuden afslørede Renaults CEO, Luca de Meo, i oktober, at han nægtede at sælge Alpine-teamet og beskrev F1 som en “lukket klub”, hvilket satte yderligere fokus på de økonomiske barrierer for nye deltagere.
Trods disse udfordringer har Andrettis projekt bevæget sig fremad. I september overgav Michael Andretti kontrollen over holdet til Dan Towriss og Mark Walter.
Cadillac F1 bliver en producentdrevet organisation, mens Andretti-navnet forbliver i IndyCar. Denne ændring har været en væsentlig faktor for at genvinde støtte fra F1’s ledelse.
Amerikansk repræsentation får nyt liv
Udvidelsen med et 11. hold bliver en vigtig milepæl for Formel 1, som har kunnet se en eksplosiv stigning i popularitet i USA.
Med tre årlige løb i Miami, Austin og Las Vegas er Cadillac F1’s deltagelse en naturlig udvikling, der kan cementere amerikansk indflydelse i sporten.
På nuværende tidspunkt er Haas det eneste amerikanske team i Formel 1, men det har haft begrænset succes og ingen amerikanske kørere.
Cadillac F1 sigter mod at udfylde dette tomrum ved at skabe et konkurrencedygtigt hold med en stærk amerikansk identitet.
General Motors’ tilstedeværelse styrker også projektets troværdighed. Ifølge AP News er GM den bedst sælgende bilproducent i USA og har fuld opbakning fra FIA.
Cadillac F1’s debut forventes at indlede en ny æra, hvor sporten åbner sig for større diversitet både økonomisk og geografisk.
Selv om Michael Andretti ikke længere spiller en aktiv rolle i holdets drift, er projektet tæt forbundet med hans vision om at skabe et ægte amerikansk team i Formel 1.
Dette ambitiøse initiativ markerer begyndelsen på en spændende fremtid for både sporten og dens voksende amerikanske fanbase.