Formula 1 og Disney har netop løftet sløret for et nyt og iøjnefaldende samarbejde, der rammer verden i 2026.
Det er ikke småting, vi taler om.
Fra næste sæson vil Formel 1 indgå et globalt samarbejde med selveste Mickey & Friends, altså den klassiske flok af elskede Disney-figurer som Mickey Mouse, Minnie Mouse, Anders And, Fedtmule og Pluto.
Et partnerskab, der både overrasker, giver mening og som uden tvivl vil vække begejstring hos både motorsportsfans og familier verden over.
For mange kan det måske virke som en uventet konstellation, men i virkeligheden er det et oplagt strategisk træk fra begge parter.
Formel 1 har de seneste år arbejdet hårdt på at udvide sin globale appel, især i USA, og forsøger at tiltrække nye og yngre målgrupper.
"Tryllebinde både Disney- og Formel 1-fans"
Disney, med sine næsten hundrede års erfaring i at bygge karakteruniverser og skabe magiske øjeblikke, bringer en enorm kulturel kapital og en evne til at engagere børn og voksne på tværs af landegrænser.
Sammen vil de to brands skabe “unikke oplevelser, indhold og merchandise over hele verden,” som det lyder i den officielle udmelding.
Emily Prazer, kommerciel direktør i Formula 1, siger:
- Det passer perfekt med vores strategi om at bevæge os ud over sportens verden og ind i et bredere forbrugermarked [...] Det er et fantastisk match, da begge brands er kendt for at skubbe grænser og bringe underholdning til millioner.
Hos Disney er tonen den samme.
Tasia Filippatos, chef for Disneys forbrugerprodukter, kalder det en “unik mulighed for at bringe to underholdningsgiganter sammen” og lover oplevelser, der vil “tryllebinde både Disney- og Formel 1-fans”.
Hvad går samarbejdet ud på?
Helt konkret vides det endnu ikke, hvordan samarbejdet vil tage form.
Der er dog lagt op til en række internationale aktiviteter, indhold og produkter, som formentlig vil blive synlige både på og uden for banen.
Man kan forestille sig alt fra temaløb, animerede kortfilm og figurinspireret merchandise til events i pitområder og samarbejder med streamingtjenester.
Formel 1 har allerede vist, at de kan skabe medie- og fanvenligt indhold med stor effekt som Netflix-serien Drive to Survive, der har forvandlet sporten til en global mediesucces.