Fredag bliver alt andet end rutine, når Vesti får en af årets mest eftertragtede muligheder. Og han er klar til at levere fra første omgang.
Når Formel 1-feltet ruller ud på banen i Bahrain til sæsonens fjerde løbsweekend, bliver det ikke kun de faste navne, der skal vise sig frem.
Hele seks teams har valgt at udnytte én af årets obligatoriske rookie-træninger i den første frie træning – og én af de største historier i den forbindelse er danske Frederik Vesti, der får muligheden for at sætte sig bag rattet i George Russells Mercedes W16.
Det bliver Vestis tredje officielle optræden i en grandprix-weekend, efter han i 2023 fik chancen ved FP1 i Mexico og Abu Dhabi, men denne gang føles det anderledes:
- Jeg skal give den 100 % gas – det er en vigtig mulighed for mig, siger Vesti til TV3.
Og det er der god grund til. Vesti har i 2025 været en nøglefigur i Mercedes’ simulatorarbejde og har brugt utallige timer på at hjælpe teamet med at forberede og finjustere raceren fra basen i Brackley.
Ifølge Ekstra Bladet bemærkede Mercedes-teamchef Toto Wolff forud for weekenden, at det faktisk er Frederik Vesti, der har tilbragt mest tid i W16 af Mercedes' kørere – om end kun i simulatoren.
Nu får han endelig lov til at overføre sit arbejde til asfalten i Sakhir.
Samtidig skal han assistere teamet, George Russell og Mercedes’ nye faste kører, Kimi Antonelli, med at forberede sig til resten af weekenden.
Men Vesti er ikke alene i spotlightet. Felipe Drugovich overtager Fernando Alonsos Aston Martin under FP1, mens Luke Browning – akademikører hos Williams – får pladsen i Carlos Sainz’ FW47.
Alle tre er klassificeret som rookies under FIA’s regler, hvilket vil sige, at de har kørt højst to Formel 1-løb.
Drugovich og Browning har også tidligere optrådt i FP1 og i forskellige tests.
Vesti fokuserer ikke blot på at samle erfaring, men også at levere data af høj kvalitet, så han kan vise, at han fortjener en fast plads i Formel 1 i fremtiden.
Vesti deltager sideløbende i IMSA-serien i USA, hvor han kører for Cadillac i langdistanceløb. Men drømmen om Formel 1 lever i bedste velgående, og alt i Bahrain handler derfor om at gribe chancen:
- Jeg er virkelig spændt på at få første smag på W16’eren på banen. Det er en fantastisk mulighed at overføre alt det arbejde fra simulatoren til virkelighed – og jeg vil gøre alt for at hjælpe teamet.
Selv om den første frie træning i Bahrain normalt ikke bruges til de afgørende setup-ændringer – da temperaturen ofte er markant højere end under kvalifikation og løb – er den ideel til at teste unge kørere og sammenligne deres data med simulationer og vindtunnelforsøg.
Det er også her, at et førstehåndsindtryk kan åbne døre, og den 23-årige dansker er klar til at gribe muligheden med begge hænder.