Et spændende samarbejde i Formel 1 tager nu næste skridt med en vigtig ansættelse. Den nye tekniske chef har stor erfaring – og skal styrke holdets ambitioner.
Haas har taget et vigtigt skridt i deres samarbejde med Toyota ved at ansætte den tidligere Alpine-ingeniør Pierre Genon. Han skal lede samarbejdet mellem Haas og Toyota Gazoo Racing, som blev etableret sidste efterår for at give Haas bedre tekniske ressourcer.
Ifølge MotorSportWeek.com indebærer aftalen blandt andet, at Toyota leverer ingeniører, simulatorfaciliteter og ressourcer til Haas’ Testing of Previous Car-program (TPC).
Målet er at løfte Haas til et højere niveau efter sidste sæsons syvendeplads i konstruktørmesterskabet – holdets bedste resultat siden 2018.
Pierre Genon, der tidligere har været en nøglefigur hos Alpine, Lotus og Peugeot, ser frem til sin nye rolle.
"Jeg er ekstremt spændt på at blive en del af Haas F1 og lede samarbejdet med Toyota Gazoo Racing," skrev han på LinkedIn.
Mens Toyota officielt kun er teknisk partner for Haas, har samarbejdet ført til spekulationer om, hvorvidt den japanske gigant planlægger en fuld tilbagevenden til Formel 1.
Ifølge MotorSportWeek.com har Toyota siden deres exit i 2009 haft succes i både Le Mans og rallysport, og de følger udviklingen i Formel 1 nøje.
Masaya Kaji, Toyotas globale motorsportsdirektør, har bekræftet, at de undersøger teknologierne for 2026-reglementet, men at et fuldt comeback stadig er usikkert.
"Vi bevæger os gradvist i den retning, men vi er ikke på et stadie, hvor vi kan allokere alle vores ressourcer til et Formel 1-hold," siger Kaji.
Flere har spekuleret i, om Haas’ samarbejde med Toyota kan være et skridt mod et fuldt opkøb, men holdets teamchef Ayao Komatsu har afvist disse rygter.
"Gene [Haas] sælger ikke holdet," sagde Komatsu under et pressemøde i Mexico City.
"Han er udelukkende fokuseret på, hvordan vi kan gøre bilen hurtigere. Han har haft mange tilbud, men har afvist dem alle."
Samarbejdet mellem Haas og Toyota er dog langsigtet, og det bliver interessant at følge, om det på sigt kan udvikle sig til en større rolle for den japanske bilproducent i Formel 1.