Efter en svingende 2024-sæson har Haas F1 sat alt ind på at forbedre bilens performance. Teamet føler sig nu bedre rustet til at konkurrere fra start i 2025.
Hos Haas F1 er optimismen stor op til den kommende sæson, hvor teamet har høje forventninger til den nye VF-25-racer.
Efter en svingende sæson i 2024, hvor holdet sluttede på syvendepladsen i konstruktørmesterskabet, har holdet fokuseret intensivt på at rette op på de svagheder, der prægede sidste års bil.
Davide Paganelli, chef for aerodynamik hos Haas, forklarer, at udviklingsarbejdet har været rettet mod at forbedre hele bilens balance, men især bagenden har været i centrum.
"Vores fokus har været de svage punkter, vi identificerede på VF-24. Med hjælp fra vores performance-team har vi arbejdet på hele pakken for at løse de udfordringer, vi stod med," siger han.
Især arbejdet med bagvingen er et område, hvor Paganelli ser store fremskridt.
Han mener, at ændringerne kan føre til en markant forbedring i præstationen allerede fra første løb.
"Hvis vi kan overføre de fremskridt, vi har set i vindtunnelen, til banen, kan vi forvente et kæmpe boost fra allerførste løb," fastslår han.
En af de store udfordringer for Haas sidste år var bilens svingende præstationer, afhængigt af banen.
På nogle baner kunne teamet konkurrere om point, mens de på andre havde svært ved at følge med konkurrenterne.
Derfor har holdet nu arbejdet målrettet på at skabe en mere fleksibel racer.
"Vi har forsøgt at designe en bil, der kan tilpasse sig forskellige banetyper. En af vores svagheder sidste år var, at vi ikke kunne præstere på samme niveau på tværs af forskellige typer baner," forklarer Paganelli.
Haas har desuden haft særligt fokus på bilens evne til at klare sig bedre i varme løb, da sæsonens første løb typisk finder sted i varme klimaer som Bahrain og Saudi-Arabien.
Ifølge RaceFans.net mener Haas, at de har gjort væsentlige fremskridt på dette punkt.
Paganelli understreger, at holdet har arbejdet hårdt på at lukke disse præstationshuller og samtidig skabe en konfiguration, der kan yde stabilt under krævende temperaturforhold.
Siden Ayao Komatsu overtog rollen som teamchef sidste år, har der været en mærkbar ændring i stemningen hos Haas.
Paganelli beskriver en optimisme på teamet, som ikke har været til stede i flere år.
"Sidste år voksede vi meget, både i designafdelingen og organisatorisk. Vi fik også en stærkere tro på, at vi kan gøre det bedre," siger han.
"I dag er stemningen på kontoret utroligt positiv, og vi kan mærke energien overalt. 2024 var en succes for os, fordi vi startede sæsonen som det dårligst placerede hold i mesterskabet.
Det var en udfordring at levere noget positivt med de samme ressourcer, men ved at ændre vores organisering har vi låst op for teamets potentiale."
Den nye VF-25 blev for første gang testet på Silverstone i sidste weekend med Esteban Ocon bag rattet.
Hans teamkammerat, rookien Oliver Bearman, får sin første mulighed for at prøve bilen i Bahrain i den kommende uge.
Med en ny sæson for døren håber Haas, at de seneste forbedringer vil give dem et solidt fundament til at tage endnu et skridt fremad i feltet.