hass laekket billede

Lækkede billeder afslører hemmeligheder om ny Haas F1-bil

Formel 1feb. 17 , 10:41

Nye billeder fra en hemmelig test af Haas’ VF-25 afslører detaljer, der kan give indsigt i teamets udviklingsstrategi. Flere justeringer peger på en velkendt inspirationskilde.

Haas har gennemført en lukket test af deres nye Formel 1-bil, VF-25, på Silverstone. Men selv om testen blev holdt bag lukkede døre, er der alligevel sluppet billeder ud af den nye racer, og de giver et første indblik i, hvad det amerikanske team har ændret for 2025-sæsonen.

Billederne afslører, at Haas ikke har revolutioneret sit koncept fra sidste sæson, men i stedet valgt en evolutionær tilgang.

De største ændringer findes i aerodynamikken, hvor der er justeringer, der skal optimere luftstrømmen omkring bilen.

Den forreste del af bilen ligner umiddelbart sin forgænger, men der er sket en markant ændring i, hvordan næsen hviler på frontvingen.

Hvor den tidligere var placeret på det andet element af vingen, hviler den nu direkte på hovedplanet.

Det ændrer, hvordan luften bliver ledt langs bilen, hvilket skal forbedre kølingen af radiatorerne.

Flere ligheder med Ferraris SF-24

Ifølge RacingNews365 har Haas igen taget inspiration fra Ferrari, som de fortsat får en stor del af deres komponenter fra.

Flere af bilens designvalg minder om elementer fra sidste års Ferrari SF-24, især når det gælder sidepods og motordækslet.

Sidepodsene har nu en udhulet profil øverst og en mere markant luftkanal end sidste års model.

Køleindtagene på motordækslet er også blevet ændret, og de ligner i høj grad Ferraris løsning fra sidste sæson.

Også undervognen er en videreudvikling af den seneste version af VF-24.

En særlig detalje er en lodret slids langs kanten foran baghjulene, hvilket skal forbedre bilens aerodynamik og luftstrømmen mod diffuseren.

Ændringer i ophænget – stadig Ferrari-inspireret

Haas har også foretaget ændringer i bilens ophæng, hvor de har valgt en push rod-konfiguration foran i stedet for den tidligere pull rod-løsning.

Det er den samme tilgang, som Ferrari har brugt, og understreger, hvor tæt de to teams arbejder sammen.

Bagtil er ophænget dog stort set uændret, men der er blevet foretaget justeringer i forbindelsespunkterne som følge af Ferraris nye gearkasse.

Haas udnytter fortsat det maksimale antal dele, de kan få fra Ferrari under de nuværende regler.

Med en bil, der i høj grad bygger på velkendte koncepter, bliver det spændende at se, om Haas kan tage et skridt op i feltet i 2025 – eller om de igen vil kæmpe i den bagerste del af gridden.

Mest læste