ayao komatsu haas f1 team

Haas kæmper mod særregel: - Det er meget farligt

Formel 1nov. 23 , 19:06
En foreslået ændring i Formel 1-reglementet har udløst en intens debat blandt holdene.
På trods af sportens budgetbegrænsninger overvejer FIA at give særlige økonomiske fordele til et enkelt team, hvilket skaber splittelse i sporten og rejser spørgsmål om fair play.
Formel 1 står over for en ny konflikt i kølvandet på FIA's overvejelser om at give Audi-teamet, som har base i Schweiz, en særlig dispensation til at bruge flere penge end konkurrenterne.
På trods af at budgetloftet allerede er planlagt til at stige fra 135 til 215 millioner dollars, hævder FIA, at de schweiziske leveomkostninger skaber behov for yderligere økonomisk fleksibilitet.
FIA’s chef for formelbiler, Nikolas Tombazis, har forklaret rationalet bag forslaget.
Han peger på, at forskellen i leveomkostninger gør det vanskeligere for et team i Schweiz at konkurrere med hold fra lande med lavere udgifter.
Ifølge ham kan dette resultere i, at schweiziske teams får færre medarbejdere, hvilket påvirker deres performance negativt. Det skriver netmediet The Race.
Men forslaget møder hård modstand fra Formel 1’s øvrige ni teams. Blandt de mest vokale kritikere er Haas-teamets chef, Ayao Komatsu. Han mener, at forslaget åbner op for en farlig præcedens.
Ifølge ham bør teams selv stå til ansvar for, hvor de vælger at etablere deres hovedkvarter, og han advarer mod konsekvenserne af at give særregler til et enkelt team.
Komatsu understreger, at hvis FIA går videre med planen, vil det åbne for en "Pandoras æske".
Flere teams kunne kræve undtagelser baseret på lokale forhold, såsom Italiens gunstige skatteordninger for udenlandsk arbejdskraft.
Derudover findes der betydelige omkostningsforskelle mellem lande som Storbritannien, Italien og Japan, hvor mange af sportens motorer produceres. At forsøge at udligne disse forskelle kan skabe mere kaos end klarhed, advarer han.
En central bekymring for modstanderne er, at det bliver nærmest umuligt at lave et sæt regler, der retfærdigt dækker de mange forskellige økonomiske forhold.
FIA opfordres i stedet til at holde reglerne simple for at undgå utilsigtede konsekvenser og administrative komplikationer.
"Jeg ønsker ikke at kritisere FIA for meget, men se på, hvad der sker med de sportslige regler som kvalifikation, ‘track limits’ og den slags."
"Jo mere du definerer detaljer, desto sværere bliver de at håndtere og skaber nye problemer. Jeg synes, det er bedre at holde tingene simple" siger Komatsu
Debatten illustrerer, hvor kompleks Formel 1’s økonomiske landskab er blevet, og spørgsmålet om, hvorvidt Audi bør få særbehandling, er langt fra afgjort.
Mest læste