Ayao Komatsu mener at Oliver Bearman lavede for mange fejl og at Kevin Magnussen ville have gjort det bedre.
Det amerikanske team blev nødt til at foretage en uventet udskiftning i Brasilien, der samtidig gav Haas et tidligt indblik i 2025.
Bearman skal køre for Haas på fuldtid næste sæson efter at have indgået en flerårig kontrakt. Men han havde det svært i de ekstreme vejrforhold ved São Paulo GP.
Haas havde oprindeligt planlagt, at Bearman kun skulle deltage i F1-sprintløbet ved São Paulo GP, fordi Magnussen var ude med sygdom.
Men den 19-årige endte med at køre sit tredje Grand Prix i Brasilien, da Magnussen trak sig helt. Det betyder, at Bearman nu ikke længere betragtes som rookie.
Bearman nåede grænsen for antal starter til ikke længere at blive regnet som rookie, efter han tidligere har været stand-in for Carlos Sainz for Ferrari ved Saudi-Arabiens Grand Prix og for Magnussen ved Aserbajdsjans Grand Prix, hvor danskeren var udelukket. Derfor kan Bearman nu ikke længere deltage i rookie-tests.
Bearman kunne dog have brug for mere erfaring i vådt føre, da han ikke leverede varen ved São Paulo GP.
Efter at have afsluttet sprintløbet som nummer 14 kvalificerede han sig kun som nummer 17 til hovedløbet og sluttede som nummer 12 efter en fejlpræget indsats på Interlagos.
Den kraftige regn skabte store udfordringer for talentet fra Ferrari. På et tidspunkt under løbet sagde Bearman til Haas: "Jeg prøver bare ikke at dø" og "jeg kan ikke engang se noget foran mig".
Derudover fik Bearman en straf af dommerne for et sammenstød med Franco Colapinto.
Hans 10-sekunders straf kostede ham sandsynligvis en chance for at score point på Interlagos og han ramte også Zhou Guanyu under løbet.
Men Haas’ teamchef Komatsu mener, at Bearman ville have haft en bedre oplevelse, hvis han havde kørt for Alpine, der opnåede en dobbelt podieplacering.
"Vores bil ikke den nemmeste at køre under de forhold," sagde Komatsu ifølge Formu1a.uno.
"Hvis han havde kørt en Alpine, ville det have været en anden historie."
"Oliver lavede mange fejl. Han var inkonsekvent, men han viste potentiale. Selvfølgelig ville Kevin have været mere stabil, hvis han havde kørt, det er jeg sikker på. Men når man smider en ung kører ud i de mest udfordrende forhold, vil der naturligvis ske fejl."
"Jeg havde en god samtale med Oliver bagefter og jeg sagde det, der skulle siges på en konstruktiv måde. Han har allerede vist, at han lærer hurtigt og jeg er sikker på, at han vil tage meget med sig fra dette."
"Han forbedrede sig allerede under løbet. Hans konsistens blev bedre, og omgangstiderne var også gode. Hvis han stod i samme situation næste weekend, ville han klare det langt bedre, ingen tvivl om det."
Alpines strategi sikrede Esteban Ocon og Pierre Gasly podieplaceringer som henholdsvis nummer 2 og 3 ved São Paulo GP.
Ocon, der slutter sig til Haas i 2025 som holdkammerat til Bearman, førte endda løbet i Brasilien, indtil et rødt flag for Colapintos uheld bragte safety car på banen og gav Max Verstappen muligheden for at tage sejren.
Bearman havde kun prøvet banen i Interlagos på videospil, inden han overtog Magnussens plads ved São Paulo GP 2024.
Men regnen, der tvang kvalifikationen til at blive afviklet på selve løbsdagen, og som fortsatte hele søndagen, fik Magnussen til at fortryde, at han anbefalede Haas at lade Bearman køre i Brasilien.