gettyimages 2205182676

Hamilton ryster på hovedet af nye F1-regler

Formel 1jun. 01 , 12:09
Lewis Hamilton lagde ikke fingrene imellem, da han efter kvalifikationen til Spaniens Grand Prix blev spurgt ind til FIA's nye tekniske direktiv mod fleksible frontvinger.
Ifølge Hamilton har ændringerne, som skulle gøre det sværere for holdene at udnytte bøjeligheden i vingerne, hverken haft effekt på konkurrencebalancen eller forbedret køreoplevelsen.
Tværtimod.
- Jeg kørte i simulatoren, og det var stort set præcis det samme, lød det tørt fra Ferrari-køreren, som kvalificerede sig som nummer fem. Det var et halvt sekund efter pole-sitter Oscar Piastri i den dominerende McLaren.
- Bare lidt mere understyring i de hurtige sving, siger englænderen.
Hamilton anerkendte, at ændringen har haft en vis indflydelse på bilens balance, men mente samtidig, at det overordnede resultat var tæt på ingenting:
- Balancerne er bestemt ikke lige så gode som før... Det har ikke gjort nogen forskel. Hvilket spild af penge!
"Alle har stadig bøjende vinger – bare lidt mindre"
Den tekniske stramning har krævet nye dele og investeringer hos samtlige teams, da frontvingerne skulle tilpasses de nye testkrav.
Men ifølge Hamilton har det blot resulteret i højere udgifter uden nogen reel ændring.
- Alle frontvinger bøjer stadig – bare halvt så meget, sagde han og understregede, at det hele fremstod meningsløst.
- Alle har skullet lave nye vinger og bruge flere penge. Det giver bare ikke mening.
Hamilton afsluttede sin kommentar med et stik til sportens økonomi:
- De penge kunne være brugt på noget velgørende i stedet.
Teamkollega Charles Leclerc bekræftede, at bilen nu opfører sig anderledes i høj fart, men så det ikke som et stort problem.
- Det er lidt mere åbent i lav fart og lidt mere pointy i høj fart. Ikke noget, vi ikke havde forventet, sagde han og understregede, at alle teams alligevel finder måder at opnå samme effekt på gennem andre mekaniske løsninger.
Ingen ændret rangorden – bare nye regninger
FIA’s officielle hensigt med direktivet var ikke at gå specifikt efter McLaren, men i paddocken blev det bredt opfattet som et muligt middel til at dæmpe holdets momentum.
Det skete dog ikke i Barcelona, hvor McLaren fortsatte med at dominere med både Piastri og Norris i front.
Også Mercedes-afløser Kimi Antonelli vurderede, at ændringen reelt ikke havde gjort nogen nævneværdig forskel.
- Det er lidt sværere at finde den rette balance, men som man kunne se, ændrede det ikke holdenes performance.
Mens reglementet altså blev opstrammet, er situationen i toppen af Formel 1 uændret. McLaren har stadig overtaget, og resten af feltet forsøger at følge trop – nu med en lidt mindre fleksibel, men ikke nødvendigvis mindre effektiv, frontvinge.
Mest læste

Mest læste