Lewis Hamilton og
Lando Norris har taget en enkel løsning i brug for at undgå dyre startstraffe – de bruger tape som visuel guide på startgridden.
Formel 1 er kendt for at være en sport med avanceret teknologi, men i visse tilfælde er en enkel løsning det mest effektive.
Det gælder blandt andet ved starten af et løb, hvor præcis placering i startboksen kan være afgørende.
For Lewis Hamilton og Lando Norris betyder det brug af noget så simpelt som tape som hjælpemiddel.
At holde bilen korrekt placeret i startboksen er mere udfordrende, end det ser ud udefra.
Ifølge reglerne skal bilens forhjul befinde sig inden for de markerede linjer, men kørernes lave siddestilling kombineret med halo og karrosseri gør det næsten umuligt at se dækkenes præcise position.
Selvom FIA har markeret en gul linje i boksen som hjælp, har flere kørere tidligere fået straf for at stå forkert, heriblandt Esteban Ocon og Fernando Alonso i 2023.
Det førte til, at FIA udvidede startboksene med 20 centimeter.
Hamiltons løsning med sort tape
Lewis Hamilton har valgt at bruge et simpelt referencepunkt på selve bilen.
Når mekanikerne placerer hans bil i boksen under forberedelserne, markeres et lille sort stykke tape på sidepodden.
Tapen flugter med den gule linje på asfalten, og Hamilton kan dermed bruge den som visuel guide, når han kører ind på gridden til selve starten.
Ved Aserbajdsjan Grand Prix blev han blandt andet set justere markeringen med en skruetrækker for at sikre korrekt placering.
Norris’ sølvfarvede tape på muren
Lando Norris benytter sig af en anden tilgang.
I stedet for at have markeringen på bilen sætter McLaren tape på en fast struktur i nærheden, ofte muren langs banen. Når bilen er placeret, justerer mekanikerne tapen, så den flugter med et bestemt referencepunkt på bilen.
Dermed kan Norris bruge denne visuelle markør til at køre præcist ind i boksen til starten.
Selvom metoden kan virke primitiv sammenlignet med resten af sportens teknologi, giver det kørerne en enkel og effektiv måde at undgå startstraffe på.
Præcis positionering kan være forskellen på en god eller dårlig start, og derfor er tapeløsningen blevet en fast del af både Hamiltons og Norris’ forberedelser til løbene.