max verstappen lando norris

Har du undret dig? Her er grunden til Verstappens og Norris' manglende straf

Formel 1apr. 08 , 10:29
I det hæsblæsende drama, som udspillede sig i pitlane under Japans Grand Prix, var der et øjeblik, hvor Formel 1-fans holdt vejret.
Max Verstappen og Lando Norris kørte side om side ud af pitten, og det hele endte med, at Norris måtte ud på græsset for at undgå kontakt.
Alligevel besluttede dommerne hurtigt, at der ikke var grundlag for en yderligere undersøgelse. Det har vakt undren hos nogle, men der er faktisk en tydelig og regelbaseret forklaring bag beslutningen.
Ifølge FIA’s internationale sportslige reglement, nærmere bestemt Appendix L, kapitel IV, Article 5.b, har biler i pitlanens såkaldte "fast lane" forrang over biler, der kommer ud fra den indre “working lane” efter et pitstop.
I denne situation befandt Verstappen sig i fast lane, mens Norris kom ud fra working lane – og dermed var det Norris, der skulle vige.
Norris skulle undgå Verstappen
Det er præciseret i reglerne, at en bil, som forlader sin garage eller pitposition, skal tilslutte sig fast lane så snart det er sikkert, men uden at blokere for de biler, som allerede kører der.
Derfor vurderede dommerne, at Verstappen havde ret til linjen, og at det var Norris, der skulle sørge for ikke at genere hollænderen – også selvom det i øjeblikket kunne se dramatisk ud med McLaren-bilen på vej ud over græsset.
Reglerne tillader heller ikke, at biler forsøger at overhale i fast lane, medmindre der er ekstraordinære forhold, såsom en defekt bil.
Et andet punkt, som ofte kan føre til straffe, er spørgsmålet om unsafe release – altså farlige frigivelser fra pitten.
Men også her var dommernes vurdering klar: der var ingen mekanikere i fare, episoden skete i slutningen af pitten, og Verstappen blev ikke tvunget til at undvige eller bremse som følge af Norris’ manøvre.
Under både FIA's regler og Formel 1's egne artikler (34.14 og 34.14a) skal en bils frigivelse fra pitten være sikker og ikke udgøre fare for hverken personer eller andre biler. I dette tilfælde var kriterierne ikke opfyldt for at udløse en straf.
Til sidst bør det nævnes, at selv om der var lidt røg på radioen under løbet, så blev hele episoden hurtigt mødt med smil bagefter.
Dyr græsslåmaskine
Verstappen jokede under pressekonferencen om, at Norris måske bare ville slå græsset lidt, og Norris fulgte trop og sagde, at han vidste, Verstappen ikke ville give ham meget plads.
McLaren-køreren erkendte, at han ikke havde regnet med mere og roste teamet for et stærkt pitstop under pres.
Interessant nok blev hele situationen udløst af en noget langsommere pitstop hos Red Bull – og det havde sin egen baggrund.
Holdets to faste "1'er mekanikere", tvillinger, som normalt udfører pitstoppene, måtte tage hjem fra Suzuka, fordi deres far var alvorligt syg. Det betød, at reserver måtte træde til, og det kostede nogle dyrebare tiendedele, som gav Norris chancen for at lægge pres på Verstappen – og dermed skabte grobund for episoden i pitlane.
Mest læste