Efter et opsigtsvækkende Miami Grand Prix, hvor
Red Bull måtte se sig sat grundigt til vægs af McLaren, har
Helmut Marko, holdets mangeårige motorsportsrådgiver, løftet sløret for omfanget af det præstationsgab, der nu adskiller de to topteams.
Ifølge Marko var det ikke bare marginaler – det var markant.
Selvom Max Verstappen startede løbet fra pole position, lykkedes det hverken ham eller Red Bull at matche McLarens overlegne race pace.
Oscar Piastri tog sin tredje sejr i træk, efterfulgt af holdkammeraten Lando Norris, i en komfortabel Woking-dobbeltsucces, der fik konkurrenterne til at ryste på hovedet.
Verstappen sluttede som nummer fire – hele 40 sekunder efter Piastri – og blev endda overhalet af Mercedes’ George Russell undervejs.
Magiske Max Verstappen
Marko satte ord på forskellen, der nu skiller Red Bull og McLaren:
- I gennemsnit var vi syv tiendedele til et helt sekund langsommere pr. omgang, sagde han til Sky DE.
- Det er et enormt hul – især når McLaren kører fuldt ud hele løbet igennem.
Han anerkendte dog Verstappens evne til stadig at levere i kvalifikationen:
- Max viste sin magi over én omgang. Men i løbet så vi den reelle forskel.
Lando Norris havde ganske vist en dårlig start, men arbejdede sig hurtigt op gennem feltet og viste – ifølge Marko – McLarens sande tempo, da han først fik frit løb.
Det var ikke kun farten, men også bilens stabilitet over distancen, som imponerede Red Bull-lejren. McLaren har tydeligvis ramt en optimal opsætning, hvor både tophastighed og dækslid er på et overlegent niveau.
- De er stærkere på langsiderne og slider dækkene mindre end os. Det er hele pakken, der fungerer for dem lige nu, sagde Marko.
Strukturelle problemer hos Red Bull
Situationen sætter også Verstappens titelforsvar under pres. Han er nu 32 point efter Piastri i VM-stillingen, og med McLarens nuværende momentum skal Red Bull hurtigt finde svar, hvis de skal undgå at sakke yderligere bagud i mesterskabsræset.
Det mest iøjnefaldende for Red Bull er, at nederlaget i Miami ikke længere blot handler om enkelte fejl eller uheld.
Det er strukturelt. McLaren har vundet det strategiske og tekniske spil – i hvert fald midlertidigt – og det presser Verstappen og teamet ud af komfortzonen.
- Det er et stort spring, når du er så langt bagud – og det kan du ikke bare trylle væk, lød Markos nøgterne konklusion.
Med næste løb i Imola nærmer sig, bliver det spændende at se, om Red Bull har en reel modoffensiv klar, eller om McLarens dominans vil fortsætte i Europa.