Red Bull kæmpede, men kunne ikke matche McLaren. Nu peger Helmut Marko på en særlig faktor, der gjorde udfaldet.
Red Bull og Max Verstappen måtte se sig slået i Australiens Grand Prix, hvor Lando Norris sikrede McLaren en flot sæsonsejr. I et løb præget af skiftende vejrforhold og en sen safety car-periode var Verstappen dog tæt på.
Norris formåede imidlertid at holde ham bag sig og krydsede dermed målstregen som vinder.
Sejren var dog ikke en enlig svale.
Allerede tidligt i løbet var det tydeligt, at McLaren havde farten til at udfordre Red Bull, og både Norris og holdkammeraten Oscar Piastri opbyggede et solidt forspring.
Det har fået Red Bulls motorsportsrådgiver, Helmut Marko, til at udpege en særlig McLaren-styrke, der gav dem en markant fordel i løbet.
Ifølge RacingNews365 har Marko efter løbet påpeget, at McLarens evne til at håndtere dækslid er en væsentlig faktor i deres nuværende konkurrenceevne.
"McLaren er simpelthen bedre, hvad angår dækslid," forklarede Marko efter løbet.
"Vi så det allerede i Bahrain, og vi har set det på de lange stints. Det er noget, vi stadig skal arbejde hårdt på."
Red Bull var ellers i en gunstig position, da en sen safety car bragte Verstappen tættere på Norris.
Men det viste sig ikke at være nok, og ifølge Marko var Red Bulls dækforbrug simpelthen for højt til, at de kunne holde et stabilt tempo i hele løbet.
"Vi var glade for safety car’en, for i løbet af racet kunne vi se, at vores dækslid var for højt. Hvis der skulle have været en reel mulighed for os, skulle der være kommet mere regn," sagde han.
Helmut Marko har en lang historie i motorsport, både som tidligere racerkører og som nøglefigur i Red Bulls succes.
Han har været en del af teamets opbygning siden 2005 og har spillet en afgørende rolle i udviklingen af kørere som Sebastian Vettel og Max Verstappen.
Hans vurdering af McLarens nuværende styrke er derfor ikke tilfældig.
Hvis Red Bull vil fastholde sin dominans, skal de finde en løsning på dæksliddet, før McLaren for alvor begynder at true deres status som det førende team i Formel 1.
Spørgsmålet er nu, om Red Bull kan reagere hurtigt nok – eller om McLaren allerede er et skridt foran.