Et møde i begyndelsen af juli banede vejen for et dramatisk skifte i Formel 1. Nu afsløres det, hvem der sad med ved bordet.
Christian Horner har i tyve år stået i spidsen for
Red Bull Racing og ført holdet til seks konstruktørmesterskaber og otte titler hos kørerne.
Da nyheden om hans øjeblikkelige fyring ramte offentligheden, blev mange i Formel 1-verdenen taget på sengen.
Men ifølge tyske medier kom fyringen ikke som et lyn fra en klar himmel for alle i organisationen.
Mandag den 7. juli deltog Red Bulls sportschef Oliver Mintzlaff, medejer Mark Mateschitz og den thailandske arving Chalerm Yoovidhya i et møde, hvor også
Helmut Marko var til stede.
Her blev beslutningen om at fjerne Horner taget.
Allerede dagen efter blev teamchefen konfronteret med udfaldet i et møde med netop Mintzlaff og Marko.
Ifølge PlanetF1 spillede Marko en central rolle i forberedelsen af denne beslutning.
Sportslige nedture og interne spændinger
Max Verstappen sikrede sig sin fjerde VM-titel i 2024, men siden har Red Bull mistet momentum.
Den nye RB21-racer har vist sig utilregnelig for alle andre end Verstappen, og teamet ligger nu på en fjerdeplads i konstruktørmesterskabet.
Det er ikke en situation, Red Bull er vant til, og den har bragt frustrationer med sig.
Kombineret med den opsigtsvækkende sag fra sidste år om upassende opførsel, som Horner blev anklaget for og senere frikendt i, opstod der dybe sprækker i samarbejdet mellem ham og nøglepersoner i og omkring holdet.
Helmut Marko og Jos Verstappen distancerede sig mere og mere fra Horner, og den interne tillid blev gradvist udhulet.
Dertil kommer et massivt tab af prominente personer.
Adrian Newey, Rob Marshall, Jonathan Wheatley og flere andre topfolk har forladt organisationen.
Det samme har kommunikationsdirektør Paul Smith og marketingchef Oliver Hughes.
Horner stod derfor ikke blot med et sportsligt pres, men også med en organisation i opbrud.
Fremtidens magtkamp
Tidspunktet for fyringen hænger formentlig også sammen med presset fra Verstappen-lejren.
Max Verstappen er kontraktligt bundet til Red Bull frem til 2028, men hans aftale indeholder præstationsklausuler, som potentielt kan åbne døren for et skifte før tid. Måske allerede i 2026.
Mercedes har endnu ikke fastlagt deres line-up for næste sæson, og spekulationerne om et Verstappen-skifte til det tyske team er taget til.
- Det kunne meget vel have været truslen om, at Verstappen forsvandt, som fik vægtskålen til at tippe, bemærker den tidligere F1-kører Gerhard Berger.
Verstappen og Horner havde et anstrengt forhold, og Horner blev i stigende grad set som en hæmsko for holdets fremtid.
Nu har Helmut Marko imidlertid også fået fornyet opmærksomhed omkring sin person.
Blandt andet den tidligere kører Christijan Albers har sat spørgsmålstegn ved hans relevans i den nuværende Formel 1-kontekst.
Marko udtalte selv efter fyringen af Horner, at han ”sætter stor pris på det samarbejde, vi har haft i mere end 20 år.”
I en tid med svigtende resultater og tab af nøglefigurer stilles der nu flere og flere spørgsmål ved, hvem der egentlig skal tegne fremtidens
Red Bull Racing.