Lewis Hamilton beskriver Ferraris SF‑25 som den hidtil mest udfordrende bil i regn og skitserer ønsker til forbedringer for at skabe større stabilitet.
Lewis Hamilton betegner den aktuelle
Ferrari SF‑25 som den "mest svære bil" han nogensinde har kørt i våde forhold hvilket blev tydeligt under det britiske Grand Prix på Silverstone.
Her oplevede han betydelige udfordringer med stabilitet, især i regnvejr, hvorefter han ramte græsset og mistede kontrollen efter sit sidste pitstop.
Resultatet blev en fjerdeplads, som i hans øjne ikke afspejler det tempo han og bilen havde.
Hamilton fremhæver at læringsudbyttet af weekendens løb var højt.
Han understreger at det primært handler om at opnå et mere konstant balancepunkt igennem sæsonen samt en bil der også performer godt i lav fart.
I hans egne ord ønskes der "en mere stabilt bil" som "drejer ved lav fart".
Dette skulle give både ham og holdkammeraten Charles Leclerc bedre mulighed for at angribe i race situationer uden tøven.
Ønsker til udvikling for 2026‑udgaven
Hamilton planlægger at tage sine observationer og erfaringer med til ingeniørerne der udvikler Ferraris 2026‑bil.
Han ønsker at elementer fra SF‑25 med potentiale implementeret i den næste generation af racer.
Han forklarer at erfaringerne fra netop de vanskelige forhold i Silverstone er relevante input til udviklingen af en bil som er let at føre i al slags vejr.
- Som sagt, så er der masser af data at tage med herfra. Det kan være jeg sætter mig ned sammen med dem der designer bilen til næste år, fordi der er elementer af denne bil, som vi sagtens kan bruge næste år, siger den syvdobbelte verdensmester.
Hamilton kommenterer også at præstationerne i Østrig viste forbedringer.
Han understreger at holdet var "lige i toppen" i træning, men at de stadig ikke helt kunne udnytte potentialet i kvalifikation og løb.
Han oplevede i løbet et markant dækfald og beskriver bilen som "utroligt svær at køre".
Han fastslår at han ikke kører dårligt og forventer at blive stærkere efterhånden som sæsonen skrider frem.
Samme fokus hos Leclerc
Charles Leclerc er enig i behovet for mere stabilitet og understreger at Ferrari arbejder på konkrete opgraderinger der skal afhjælpe bilens svagheder.
Leclerc siger at opgraderingerne vil "kurere nogle særlige svagheder i bilen" og hjælpe i visse dele af deres kørebaneopførsel.
Udviklingsafdelingen arbejder hårdt for at få delene klar inden to uger.
Leclerc håber at de i kombination med den data Hamilton har indsamlet vil give et signifikant skridt fremad.
Hamiltons fokus på mere ensartet balance og mere stabil kørbarhed i regn betragtes som en nøglekomponent i Ferrari plan for den kommende sæson.
Målet er at SF‑26‑udgaven tager ved lære af SF‑25 og leverer bedre stabilitet, større tryghed ved fuld kraft og i sidste ende bedre resultater.