I 2013 befandt Mercedes og Pirelli sig i centrum af en af Formel 1's mest omdiskuterede skandaler, efter det blev afsløret, at holdet havde gennemført en hemmelig test med Pirelli-dæk.
Baggrunden for sagen lå i Mercedes’ problemer med deres W04-racer, som sled hårdt på bagdækkene.
Under det spanske Grand Prix blev problemet tydeligt, da Lewis Hamilton, der startede fra andenpladsen, endte på en skuffende 12. plads – endda med en omgang bagude.
Hans holdkammerat Nico Rosberg, der startede fra pole position, måtte nøjes med en sjetteplads, langt efter Fernando Alonso, som vandt løbet.
For at imødekomme Mercedes’ udfordringer og teste nye dækspecifikationer til senere i sæsonen, kontaktede Pirelli FIA for at få tilladelse til at udføre en test. Mercedes blev tilbudt at deltage i testen, hvilket de accepterede.
Både Mercedes og Pirelli søgte godkendelse fra FIA's løbsdirektør, Charlie Whiting. Whiting gav et uformelt grønt lys, men understregede, at testen kun kunne finde sted, hvis andre teams også fik mulighed for at deltage.
Efter det spanske Grand Prix kørte Mercedes en tre-dages test på 1000 km med W04-raceren og begge deres faste kørere, Hamilton og Rosberg. For at skjule identiteten bar kørerne sorte hjelme uden deres sædvanlige design.
Men rygtet om testen spredte sig hurtigt, og rivalerne Red Bull og Ferrari blev opmærksomme på det under Monacos Grand Prix-weekend.
Red Bulls teamchef, Christian Horner, var hurtig til at kritisere Mercedes og Pirelli for manglende gennemsigtighed. "De har kørt med en nuværende bil, nuværende kørere og nuværende dæk," sagde Horner dengang. "Det er et klart brud på sportsreglementet, og vi har protesteret, fordi vi ønsker klarhed."
Horner understregede, at selvom Pirelli havde brug for at teste dækkene, burde det ikke ske på en måde, der potentielt gav et hold en fordel: "Det er skuffende, at det er sket på en ikke-transparent måde. En tre-dages test med en aktuel bil på dæk, der skal bruges i næste løb, er, uanset hvad man kalder det, en test."
Mercedes og Pirelli blev efterfølgende indkaldt til en FIA-domstol, som fandt, at FIA delvist havde godkendt testen. Domstolen konkluderede dog, at Mercedes havde overtrådt Artikel 22.4 i sportsreglementet, der forbyder in-season testning med en aktuel bil. Whiting’s godkendelse, givet i "god tro", kunne ikke tilsidesætte reglementet.
Selvom dommen slog fast, at hverken Mercedes eller Pirelli handlede i ond tro eller opnåede en unfair sportslig fordel, erkendte FIA, at der var potentiale for, at Mercedes kunne have fået en uretmæssig fordel. Som straf blev Mercedes udelukket fra årets unge kørertest, mens både Mercedes og Pirelli modtog en reprimande.
Sagen førte til ændringer i reglementet. I 2014 blev in-season testning genindført, men under skarpe restriktioner og efter specifikke grand prix'er. Pirelli fik også lov til at rotere in-season tests blandt de forskellige teams, hvilket sikrede større gennemsigtighed og lige vilkår for alle deltagere.
Selvom Mercedes kom relativt uskadt fra skandalen, står sagen tilbage som en påmindelse om, hvor hurtigt grænserne kan testes i Formel 1 – og hvordan et uigennemsigtigt forløb kan skabe dybe skår i sportens konkurrenceånd.