Isack Hadjar vil sikre sig bedre vilkår end
Liam Lawson fik, hvis han overtager
Red Bull-sædet i 2026 – og han kræver testkørsel i Abu Dhabi som en del af aftalen.
Det ser i stigende grad ud til, at Red Bull vil give den unge franskmand Isack Hadjar chancen i Formel 1 fra 2026.
Men Hadjar ønsker garantier og mere forberedelse end den, Liam Lawson fik, da han i sin tid blev kastet ind i Red Bull-systemet.
Liam Lawson fik besked om, at han skulle køre for Red Bull i 2025 allerede i december sidste år.
Beslutningen kom efter et længere forhandlingsforløb, hvor teamet først måtte afvikle Sergio Perez’ kontrakt, som var blevet forlænget i juni.
Men da Perez' form dalede drastisk, valgte Red Bull at trække stikket. I sidste ende var det Yuki Tsunoda, der overtog sædet.
Med endnu en rokade undervejs i 2026, peger meget nu på Isack Hadjar som det næste navn i rækken.
Men efter at Lawson blev ladt i stikken uden tilstrækkelig forberedelse, ønsker Hadjar bedre vilkår.
Vil sikre testkørsel i Abu Dhabi
Hadjar håber at få sædet i Red Bull til post-season testen i Abu Dhabi.
Her debuterede flere kørere sidste år i deres nye teams, men Lawson blev sendt i Racing Bulls-bilen i stedet for Red Bull-raceren, hvilket ifølge flere eksperter hæmmede hans forberedelse.
Motorsport Italia skriver, at Hadjars holdning har ændret sig markant i løbet af året.
Tidligere var han modvillig over for at rykke op for tidligt i karrieren, men nu er han åbenlyst interesseret og ønsker fuld opbakning fra teamet.
Herunder den nødvendige testtid.
Lawson nåede kun 149 omgange i Red Bull-regi inden sin Grand Prix-debut, og uheldige vejrforhold og tekniske problemer i Bahrain reducerede yderligere hans læringskurve.
Kun Lance Stroll havde færre omgange det år.
Brundle advarer: Det er risikabelt
Den tidligere F1-kører og ekspert Martin Brundle har advaret Red Bull om at rykke Hadjar op i netop denne overgangsperiode.
2026-sæsonen markerer et teknisk paradigmeskifte i Formel 1 med nye regler for både motor og chassis.
Brundle mener, det kræver en rutineret kører at håndtere de mange ændringer og mener, at det vil være et stort pres at lægge på en forholdsvis uprøvet kører.
Hadjar har kørt 19 løb i de lavere klasser og er dermed mere erfaren end Lawson var på daværende tidspunkt, men han ønsker tydeligt at undgå en gentagelse af Lawsons Red Bull-start.