Jason Watt McLaren

Jason Watt påstår, at nye regler vil gøre McLaren-bilen ulovlig

Formel 1jul. 03 , 13:32
I motorsportens verden gælder det om at finde marginalerne. Men nu tyder meget på, at én af løsningerne ikke bliver tilladt fremover.
McLaren har i denne sæson fundet noget, de færreste andre teams kan matche.
Det vurderer Jason Watt i Formel 1-timen på Viaplay, hvor han peger på, at briternes bil har nogle tekniske fordele, der er helt afgørende på banen:
- De har en bil, der kører bedre end alle de andre biler på gridden.
Watt uddyber, at det særligt er omkring affjedring og bremsekøling, McLaren har knækket en kode.
En central del af forklaringen er brugen af de såkaldte phase-changing materials, altså varmefølsomme materialer, der kan lagre og frigive varme i ophænget.
- Man varmeveksler bremsevarmen til dækket, forklarede Watt.
Det skaber en slags varmetransport mellem bremsekomponenter og dæk, hvilket forbedrer temperaturen i dækkene og dermed vejgrebet.
Samtidig benytter McLaren et avanceret ophængsystem, hvor hjulenes vinkler er justeret med såkaldt anti-dive foran og anti-squat bagtil.
Det reducerer bilens bevægelser under bremsning og acceleration og holder bilen mere stabil.
- Det gør, at bilen også er lidt svær at føle," siger Watt og henviser til, at de to kørere kæmper med at vægtforskyde bilen på klassisk vis, fordi den stort set ikke bevæger sig.
3D-print og varme som våben
Et af de teknologiske særtræk ved McLarens løsning ligger i selve ophængsdelene, der er 3D-printede i titaniumstøv.
Watt fortæller, hvordan han under et besøg hos McLaren i Sverige blev præsenteret for fremstillingsmetoden:
- Ophænget vejer 1,1 kilo, og hvis han fjerner bare ét gram, så vil han vide præcis, hvor det vil knække, fortalte han med henvisning til en tekniker fra firmaet Divergent, som McLaren samarbejder med.
En særlig detalje er, at ophængene ikke blot bærer hjulene, de fungerer også som varmelagre.
- Vi leder jo luften så vidt muligt udenom bremserne, og vi aflægger bremsevarmen i ophænget, lød det fra teknikeren, som Watt talte med.
Ideen er, at ophænget opvarmes under nedbremsning og derefter køles naturligt af under ligeudkørsel.
Det svarer til et passivt varmebatteri integreret i bilens mekanik.
Watt blev nysgerrig, da han fik fremvist McLarens nye gadebil, hvor de samme principper anvendes:
- De laver små tunneler igennem det her upright, hvor du kan sætte varme i," forklarer han og tilføjer, at bilens kølesystem ikke nødvendigvis handler om bremserne selv, men om at styre varmen til andre dele.
2026-regler kan sætte en stopper for succesen
Fra 2026 bliver meget af dette ikke længere muligt.
Et nyt regelsæt ændrer markant på bilernes dimensioner og aerodynamiske egenskaber.
Vægten reduceres med 30 kilo, hjulbasen forkortes, og front- og bagvinger får aktive elementer, der skal gøre overhalinger lettere.
Downforcen reduceres med 30 procent og luftmodstanden med 55 procent.
Samtidig bliver visse materialer såsom varmevekslende stoffer i bremse- og ophængssystemer gjort direkte forbudt.
Ifølge TV3 SPORT rammer det præcis de områder, hvor McLaren i dag har sin største fordel.
- Det, man kalder på engelsk phase-changing materials... den slags materiale bliver ulovligt, siger Watt.
Sikkerheden bliver også skærpet, da brændstoftankens sidebeskyttelse forbedres, kravet til roll hoop-strukturens styrke hæves fra 16G til 20G, bagvingens lygter bliver mere synlige og standardiserede, mens GPS-antennen flyttes for at forbedre signal og sikkerhed.
Watt ser det som et klassisk Formel 1-scenarie.
- Sådan nogle ting er jo smarte, men FIA går bare ind og siger, ah, det var lige lidt for smart.
Og denne gang er det McLaren, der rammes.
- Det kommer til at ramme McLaren og nogle af de, synes jeg, mega snedige ting, de har fundet på.
Mest læste