En tidligere Marussia-mekaniker ser tilbage på en af de mørkeste dage i Formel 1’s nyere historie. Oplevelsen gjorde ham knust i lang tid.
Calum Nicholas, nuværende mekaniker hos Red Bull Racing, har åbnet op om en af de mest smertefulde episoder i sin karriere.
Som ung mekaniker hos Marussia var han med til at bygge den bil, som Jules Bianchi kørte i, da han forulykkede i Japans Grand Prix 2014 – en ulykke, der ni måneder senere kostede den franske kører livet.
Nicholas, der begyndte sin Formel 1-karriere hos Marussia i 2011, var blot 24 år gammel, da tragedien ramte.
Bianchi mistede herredømmet over sin bil i det våde vejr på Suzuka-banen og kolliderede med en kran, der var i gang med at fjerne en strandet bil.
Den voldsomme kollision påførte ham alvorlige hovedskader, og han lå i koma i flere måneder, inden han til sidst døde i juli 2015.
"Jeg var på ingen måde forberedt på at have ansvaret for at bygge en bil, som en kører senere døde i," fortæller Nicholas.
Ifølge The Daily Express understreger han, at ulykken ikke skyldtes mekaniske fejl, men at han alligevel følte en enorm skyldfølelse.
"Det knækkede mig i en periode," tilføjer han.
Efter Marussias exit fra Formel 1 i slutningen af 2014 fortsatte Nicholas sin karriere i sporten og blev en central figur hos Red Bull Racing.
Her har han været vidne til Max Verstappens opstigning til superstjerne og spillet en vigtig rolle i holdets seneste konstruktørtitler.
Trods succesen har fortiden aldrig helt forladt ham.
Nicholas har brugt sine erfaringer til at skabe opmærksomhed om sikkerhed i motorsporten og har været involveret i flere initiativer for at forbedre arbejdsvilkårene for mekanikere og ingeniører.
Ifølge The Daily Express har han også engageret sig i Hamilton-kommissionen, der arbejder for større diversitet i motorsporten.
Hans erfaringer har gjort ham til en vigtig stemme i sporten, og han håber at kunne bruge sin platform til at skabe positiv forandring.
Jules Bianchis tragiske ulykke blev en skelsættende begivenhed i Formel 1.
Efter hans død blev der indført en række sikkerhedsforanstaltninger, herunder Halo-beskyttelsen, der i dag er standard på alle biler.
Bianchi var et af sportens største talenter og var spået en fremtid hos Ferrari.
Hans død efterlod et stort tomrum i sporten, og hans familie har siden arbejdet for at forbedre sikkerheden i motorsport.
For Calum Nicholas har oplevelsen været en livsændrende begivenhed.
Selv om han har fundet vej tilbage til sporten og har haft stor succes med Red Bull, bærer han stadig arrene fra den skæbnesvangre dag i Suzuka.
"Det vil altid være en del af mig," siger han.